Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 18-05-2000 Politieberichten van donderdag 18 mei (07.00 - 13.00 uur)

Beetsterzwaag: inbraak winkel
Van woensdag op donderdag werd ingebroken in een winkel van de C 1000 aan de Molenlaan. Door het forceren van de toegangsdeur was men de winkel binnengekomen. Uit de winkel had men de rookwaar weggenomen. Ook het in de winkel gevestigde postagentschap had ongewenst bezoek gehad. Hier werd een geldkistje opengebroken en daaruit werd een klein geldbedrag weggenomen. Door de bedrijfsleider, een 34-jarige man uit Beetsterzwaag, werd aangifte gedaan. Tevens bleek in het pand naast de winkel te zijn ingebroken.

Beetsterzwaag: inbraak bedrijf
Afgelopen nacht werd ingebroken in het pand van Stichting 'De Ploeg', gevestigd aan de Molenlaan, naast de winkel van de C 1000, waar ook ingebroken was. Het pand van de stichting is men binnengekomen, door de voordeur te forceren. Alle kantoren werden doorzocht. Zover nu kon worden nagegaan, werd er niets ontvreemd, doch dit zal nog geïnventariseerd worden. Een 45-jarige inwoner uit Drachten heeft namens de stichting aangifte gedaan.

Heerenveen: brandje
Woensdag omstreeks 22.30 uur kwam er een melding, dat de brandweer was uitgerukt naar een brandje bij trappenfabriek De Vries aan de Tinweg. De brandweer heeft het vuur geblust. Het bleek dat er een defect was aan een elektromotor van de afzuiginstallatie, waardoor oververhitting was ontstaan en dit had een brandje tot gevolg. Er is vrijwel geen schade.

Leeuwarden: aanrijding
Donderdag omstreeks 04.15 uur stuitte een patrouille op de Verlengde Schrans op een aanhangwagentje, waarvan de dissel was afgebroken. Hierdoor stond het wagentje bijna rechtop. In het aanhangwagentje stond een groot vierkant plastic vat van ongeveer 1000 liter, waaruit benzine lekte. Door de brandweer werd het vat weer rechtop gezet, waardoor het lekken ophield. Er was ondertussen nogal wat benzine weggelopen en door de brandweer werden samen met de milieudienst van de gemeente de nodige voorzorgsmaatregelen genomen en werd de benzine opgeruimd. Ondertussen was de politie met een onderzoek begonnen en achter het pand van de voormalige autoshop Wassenaar troffen zij een bestelauto aan en een stuk van een dissel. In de bestelauto stond nog een vat met benzine. De bestelauto en het stuk van de dissel werden in beslag genomen. Ook het aanhangwagentje en de afgebroken dissel van de Verlengde Schrans werden in beslag genomen. Een 27-jarige man uit Leeuwarden werd aangehouden bij de bestelauto. De recherche onderzoekt waar de benzine vandaan komt en wat er is gebeurd op de Verlengde Schrans.

Joure: man vermist
Sinds dinsdagavond omstreeks 22.45 uur wordt de 39-jarige Robertus Zondervan uit Joure vermist. De man heeft omstreeks bovengenoemde tijd zijn woning aan het Helmhout in Joure verlaten en zou nog even gaan naar zijn bedrijf aan de Smidstraat in Sneek. Sindsdien is er niets meer van hem vernomen. De heer Zondervan vertrok in een zwarte Opel Corsa, voorzien van het kenteken SN-FJ-34. Het signalement van de heer Zondervan: lengte ongeveer 1. 95 meter, zwart haar en een zwarte snor, bol gezicht, blauwe ogen, stevig postuur (ongeveer 115 kilo), heeft onduidelijk litteken van 4 cm boven/naast linkeroog. Hij droeg een wit T-shirt en een bruine sweater, met horizontale blauwe, beige en witte banen en voorzien van een rits, een blauwe lange 'tennis' sportbroek en bruine veter schoenen met zwarte zool. Een ongeluk wordt gevreesd. De politie in Joure (telefoon 058 - 880 7650)zou graag in contact komen met mensen, die de heer Zondervan na zijn verdwijning nog hebben gezien of weten waar hij nu is.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272