Tentoonstelling bij Sotheby's: "Photography Exposed"

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000
sotheby's
founded 1744
News Release

Tentoonstelling bij Sotheby's
"Photography Exposed"

18 t/m 26 mei 2000

Van donderdag 18 t/m vrijdag 26 mei a.s. toont Sotheby's Amsterdam in haar zalen aan De Boelelaan 30 een selectie van de fotografische werken, die tevens deel uit maken van de veiling van Moderne & Hedendaagse Kunst op
7 juni a.s. bij Sotheby's Amsterdam.

De tentoonstelling omvat werk van de oudere generatie Nederlandse fotografen als Ed van der Elsken,
Emiel van Moerkerken, Sanne Sannes en Eva Besnyö. Van Paul Huf is er een werk Bretagne uit 1950 en Torremolinos uit 1980.Een zwart-wit portret van de kunstenaar Charles Roelofs door Paul Citroen (1896-1983) dateert van ca 1950 (Nlg. 3.000-5.000). Van Wally Elenbaas is het werk De Laatste Groet uit 1938 en Piet Zwart fotografeerde Studie met trui en ijzerdraad uit 1932. Daarnaast worden werken getoond van internationaal beroemde namen zoals Eugéne Atget (Le Chateau Rouge, ca 1900), André Kertész (Washington Bridge, 1962) en Albert Renger-Patzsch (Das Baumchen).
Hedendaagse fotografen van wie werk wordt getoond zijn onder meer Vincent Mentzel met twee portretten
van dirigenten, Valery Gergiev en Riccardo Chailly (Nlg. 1.500-2.000 elk), Machiel Botman (Elisabeth en Bert
uit 1989 en IJke uit 1993), Laura Samsom Rous en Paul Blanca.
Buitenlandse contemporaine fotografen zijn vertegenwoordigd met onder andere Walking on Eggshells van Sandy Skoglund (1997, Nlg.
15.000-20.000), een zwart-wit foto Untitled (1975/1997, Nlg. 4.000-6.000) en een kleurenfoto Fortune Teller (1993, Nlg. 4.000-6.000) van de bekende kunstenares Cindy Sherman.
Celebrity fotografe Annie Leibowitz portretteerde Jeff Koons en Ilona Staller; deze foto werd gebruikt op de menukaart van het huwelijksdiner van dit illustere paar op 1 juni 1991 (editie van 40, Nlg. 1.000-1.500).
Openingstijden:
De tentoonstelling is geopend van donderdag 18 t/m vrijdag 26 mei, dagelijks van 10.00 tot 16.00 uur,
op vrijdag van 10.00 tot 20.00 uur. Adres: Sotheby's, De Boelelaan 30, 1083 HJ Amsterdam.
De toegang is vrij.

De tentoongestelde werken maken deel uit van de belangrijke veiling van Moderne & Hedendaagse Kunst, op 7 juni 2000 bij Sotheby's Amsterdam. In deze veiling komt tevens werk aan bod van onder meer Paul Andriesse, Cecil Beaton, Ger van Elk, Jan Fabre, Günther Förg, Gerald van der Kaap, Danielle Kwaaitaal, Man Ray, Gerhard Richter, Jean Ruiter, Paul Strand en Wolfgang Tillmans.

Beeldmateriaal kan op verzoek (ook per email) worden toegestuurd.

Met vriendelijke groet,

Diana Ridderikhoff