FNV: Debat over armoedebeleid in Zuid-Holland

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000

FNV

FNV: Debat over armoedebeleid in Zuid-Holland

Hierbij nodigt FNV regio Zuid-Holland u uit voor de regionale presentatie van het FNV-onderzoek 'Gemeente wees minimaal sociaal' a.s. donderdag om 15.30 uur.
Plaats: Politiek Terras, Stadhuis Den Haag. Aansluitend is er een rondetafelgesprek.

Onder leiding van Elles de Bruin praat FNV-bestuurder Agnes Jongerius met de wethouders P. Heijnen (Den Haag), J. Laurier (Leiden) en E. Leupe (Zoetermeer) over de (on)mogelijkheden van de Zuid-Hollandse gemeenten om te komen tot een structurele oplossing van het armoedeprobleem.

Uit het onderzoek 'Gemeente wees minimaal sociaal' blijkt dat de helft van de Nederlandse gemeenten het budget voor de bijzondere bijstand niet opmaakt. Een doorn in het oog van FNV-bestuurder Agnes Jongerius: ''De bijzondere bijstand is het middel om de armoede te bestrijden. Als dit geld wordt opgepot moet je niet verbaasd zijn dat nog steeds tien procent van de Nederlandse huishoudens op de armoedegrens zit. Bij 13 procent van de minima is de uitkering zelfs gedaald. En dat zijn nota bene cijfers van het ministerie van Sociale Zaken zelf.''

Meer informatie:
FNV regio Zuid-Holland, Lorette Anders: 010 2335 704/ 06 20 731413 Journalisten kunnen het onderzoek 'Gemeente wees minimaal sociaal' opvragen bij het secretariaat van FNV Voorlichting: 020 5816 573

16 mei 00 14:16