Kamervragen over sponsoring VVD door Casema

Tweede Kamer der Staten Generaal

vragen18.005 vragenformulier 18 mei 2000

2990011200

Vragen van de leden Oedayraj Singh Varma en Van Gent (beiden GroenLinks) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over sponsoring van de VVD door kabelonderneming Casema. (Ingezonden 18 mei 2000)

1

Heeft u kennisgenomen van het bericht over sponsoring van de VVD, onder andere door de kabelonderneming Casema? 1)

2

Wat is uw oordeel over de sponsoring van politieke partijen in ruil voor wederdiensten zoals reclame op partijeenkomsten en/of het aangaan van contacten met invloedrijke politici binnen de partij, gezien de belangenverstrengeling die daardoor mogelijk kan optreden?

3

Wat is het oordeel van het kabinet over de mate van sponsoring waarvan hier sprake is, namelijk tot 50% van de kosten van partijbijeenkomsten, partijpublicaties en campagneactiviteiten van politieke partijen, mede in het licht van het feit dat andere politieke partijen sponsoring door commerciële bedrijven afwijzen en ook zij kosten maken voor voornoemde partijpolitieke activiteiten?

4

Wat is uw oordeel over de sponsoring van politieke partijen door bedrijven die een monopoliepositie bekleden, in dit geval het kabelbedrijf in de Haagse regio? Deelt het kabinet onze ongerustheid over het feit dat het hier gaat om een monopolist in de mediabranche, en over het feit dat burgers met een kabelaansluiting in de Haagse regio nu ongewild bijdragen aan bijeenkomsten, campagneactiviteiten en publicaties van een bepaalde politieke partij?

5

Wat is uw oordeel over het voornemen van de VVD om voor de aanstaande campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen het historische record van meer dan twee miljoen gulden uit te trekken? Acht u het wenselijk met het oog op het voorkomen van 'Amerikaanse toestanden'- dat er maatregelen worden genomen opdat de omvang van de bedragen die partijen aanwenden voor verkiezingscampagnes kan worden beteugeld?

De Telegraaf 13 mei jl.

Tweede Kamer der Staten Generaal