Nieuwe CAO voor Uitvaart

Dienstenbond CNV

PERSBERICHTEN

Nieuwe CAO voor Uitvaart
"Eindelijk begrip voor dragers en werkdruk"

"Eindelijk is er begrip voor de positie van dragers en voor de werkdruk in de uitvaartbranche. Dat vind ik een hele vooruitgang bij werkgevers". Dit meldt bestuurder José Stolwijk van de Dienstenbond CNV naar aanleiding van het vanmiddag bereikte principe-akkoord voor de CAO Uitvaart.

In de nieuwe CAO is afgesproken dat er een onderzoek komt naar het aantal dragers, de hoeveelheid uren die ze werken en de werkdruk in het algemeen. De geluiden tot nu toe hierover zijn verontrustend, zo bleek onlangs tijdens door de Dienstenbond CNV georganiseerde actiebijeenkomsten voor uitvaartmedewerkers. Die bijeenkomsten werden gehouden nadat vakorganisaties uit onvrede over het eindbod van werkgevers uit het CAO-overleg stapten. "Het is in ieder geval op de agenda gezet. Dat betekent dat onze acties effect hebben gehad", stelt Stolwijk. Ook is zij tevreden over 'de prachtige loonafspraak'. Per 1 mei van dit jaar krijgen medewerkers er 3,5 % loon bij. Ook wordt 0,5 % van de loonsom geïnvesteerd in kinderopvang. Hoewel Stolwijk redelijk tevreden is over het bereikte resultaat blijft de discussie over de kwaliteit van het werk in de uitvaartbranche een voortdurend punt van aandacht. "Werknemers vinden het zo leuk om in deze bedrijfstak te werken. Zij willen alles doen voor de klant. De belangen van werknemers worden daar door werkgevers nog wel eens ondergeschikt aan gemaakt", vertelt Stolwijk. De Dienstenbond CNV zal het principe-akkoord postief voorleggen aan de leden. De CAO loopt van 1 mei van dit jaar tot 1 mei 2001. De uitvaartbranche telt zesduizend medewerkers. De meesten daarvan zijn georganiseerd bij de Dienstenbond CNV.

Hoofddorp, 18 mei 2000

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met José Stolwijk, bestuurder voor de Uitvaart, tel. kantoor: 035 - 677 3907, tel. mobiel: 06 - 2047 1894, tel. privé: 0297 - 54 06 97 of met Bert Jansen, voorlichter, tel.kantoor: 023-5651052, tel. mobiel: 06 - 2000 5272

De Dienstenbond CNV werd in 1895 opgericht en is daarmee één van de oudste vakorganisaties van Nederland. De bond richt zich op banken, detail- en groothandel, media, verzekeringen en overige dienstverlenende sectoren, zoals ICT en Uitvaart. Ruim één jaar geleden stond de Dienstenbond CNV aan de basis van de eerste CAO Uitvaart.