Compaq opent aanval op markt voor e-Business infrastructuur

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000
Compaq opent de aanval op de markt voor e-Business infrastructuur

Bedrijf verwacht 1 miljard dollar omzet in 2000 met AlphaServer GS Series in High-End UNIX markt

Gouda, 18 mei 2000 - Met de wereldwijde introductie van de AlphaServer GS Series systemen, kondigt Compaq Computer Corporation een offensief aan om de
32 miljard dollar grote high-end UNIX markt te veroveren. Potentiële gebruikers zijn dot-com bedrijven, telecommunicatie bedrijven, high performance technical computing omgevingen en de financiële dienstverlening. De nieuwe AlphaServer systemen zijn geoptimaliseerd voor de meest veeleisende klantomgevingen en e-business toepassingen. De vraag naar deze nieuwe systemen was zo sterk, dat Compaq al voor de introductie 200 systemen heeft verkocht. In dit licht verwacht het bedrijf in 2000 $1 miljard omzet te maken met de AlphaServer GS Series en binnen de komende drie jaar zijn UNIX marktaandeel in de gekozen marktsegmenten te kunnen verdubbelen. Aangezien de prestaties van deze nieuwe generatie AlphaServer systemen de concurrentie overtreft, verwacht Compaq met deze systemen de verhoudingen binnen het huidige serverlandschap voor eBusiness omgevingen volledig te veranderen.

"De aankondiging vandaag is een mijlpaal in onze strategie om de beste Internet infrastructuur aan onze klanten te bieden," aldus Michael Capellas, president en CEO van Compaq. "Systemen in steeds meer bedrijven kampen met ontoereikende capaciteit en lopen daarom vast. Het belang van een goede infrastructuur is groter dan ooit. Analisten denken dan ook dat 90 procent van de benodigde infrastructuur nog gekocht moet worden . Er is nu een hele nieuwe benadering van hoe systemen gebouwd, ontworpen, ontwikkeld en ingezet moeten worden. De nieuwe AlphaServer systemen, gecombineerd met services en oplossingen die Compaq samen met haar partners aanbiedt, vormen een nieuw fundament voor de meest veeleisende eBusiness omgevingen."

De nieuwe AlphaServer GS systemen bieden, in vergelijking met de RISC servers die momenteel op de markt zijn, veruit de beste prestaties op het gebied van beschikbaarheid, snelheid en schaalbaarheid. De AlphaServer systemen overtreffen het aanbod van Sun, HP en IBM . Onder de eerste bedrijven die overgingen op de nieuwe AlphaServer GS systemen waren Internet bedrijven zoals E*Trade, MCI/Worldcom, Northern Light en Lycos. Om nieuwe klanten te werven binnen Compaq's doelmarkten ontplooit Compaq een aantal agressieve marketing- en go-to-market programma's voornamelijk samen met Oracle, maar ook met bestaande en nieuwe ISV (Internet Solution Vendor) partners.

Larry Ellison, CEO van Oracle Corporation: "Compaq en Oracle hebben het Internet omarmd als het standaard computermodel. Samen bieden wij onze klanten een voorsprong op het gebied van e-business. Oracle software, gekoppeld aan de kracht van Compaq's AlphaServer GS systemen, creëert een van de meest robuuste en betrouwbare Internet platforms binnen de hele industrie."

Tijdens de Europese introductie in Londen zei Compaq's Senior Vice President Sales and Services, Peter Blackmore: "De AlphaServer GS is het platform dat bedrijven nodig hebben om hun e-business naar een hoger niveau te brengen. Europa is één van de belangrijkste markten voor Compaq. We hebben hier al
100 orders. Nu de Europese Internet economie in een stroomversnelling is geraakt, leveren wij de standaard voor servers in de UNIX sector." Josh Levine, Chief Information Officer van E*Trade voegt daar aan toe: "De AlphaServer GS voldoet aan de eisen van de toekomst: betrouwbaarheid, topprestatie, snelheid en schaalbaarheid. Toen wij begonnen met online investeren, hadden we geen idee dat E*Trade de meest bezochte investment website van het Internet zou worden. De enterprise oplossingen van Compaq - vooral hun AlphaServer systemen, OpenVMS clusters en ProLiant NT servers hebben onze groei mogelijk gemaakt. Neem daarbij Compaq's portfolio op het gebied van opslag en bedrijfskritische diensten, dan zie je dat dit bedrijf de IT omgeving levert die nodig is om aan de hoge eisen van onze groei te voldoen."

Portfolio van complete end-to-end oplossingen
In de huidige Internet economie moeten bedrijven flexibel zijn en voortdurend en snel reageren op klanten, partners en leveranciers. Ze hebben e-Business omgevingen nodig die klaar voor gebruik zijn en tegelijkertijd ontworpen en gebouwd om 24x7 overal op aarde te draaien. Compaq biedt krachtige IT oplossingen die op een unieke manier de vraag van e-commerce en e-Business aankunnen. De nieuwe AlphaServer GS systemen versterken Compaq's leidende positie in bedrijfsservers, Internet infrastructuur en non-stop beschikbare systemen. De nieuwe lijn betekent een belangrijke toevoeging aan Compaq's portfolio van NonStop(tm) eBusiness infrastructuur oplossingen.
Marketing campagne
Om de marketing initiatieven met strategische partners zoals Oracle te versterken, heeft Compaq nieuwe partnerships gevormd met ISV's (Independent Software Vendors). Ook heeft het bedrijf de samenwerking met traditionele System Integrators, e-integrators en enterprise channel partners versterkt om de vraag naar AlphaServer GS systemen te doen toenemen. Compaq en haar partners mikken op 750 nieuwe klanten wereldwijd voor de AlphaServer GS systemen. Wereldwijd zullen bijna 100 klantenevenementen worden georganiseerd.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is 's werelds grootste leverancier van computersystemen. Compaq ontwerpt, ontwikkelt, produceert en levert een breed scala aan services en hardware- en softwareoplossingen, waaronder toonaangevende oplossingen voor enterprise computing, fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, zakelijke desktop en mobiele producten, en consumenten PC's voor de NonStop Internetwereld. In meer dan 200 landen worden Compaq-producten en -diensten verkocht. Compaq levert haar producten en diensten voornamelijk aan het bedrijfsleven, thuisgebruikers, de overheid en onderwijsinstellingen. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.
Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

Compaq, Registered U.S. Patent and Trademark Office. Product names mentioned herein may be trademarks and/or registered trademarks of their respective companies. This release contains forward-looking statements based on current expectations that involve a number of risks and uncertainties. The potential risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially include implementation of a new model of distribution; the failure of systems associated with order fulfillment; changes in product mix; inventory risks due to shifts in market demand; continued competitive factors and pricing pressures; market responses to pricing actions and promotional programs; volatility of certain equity investments; component shortages; and instability in developing countries that may affect operations. Further information on the factors that could affect Compaq's financial results are included in its SEC filings, including the latest annual report on Form 10-K, and the latest quarterly report on Form 10-Q.

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:

Compaq Computer B.V.
Jeanette de Wilde, tel. 0182 - 565807, e-mail: (Jeanette.dewilde@compaq.com)
Of

Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Marenthe de Nijs, tel. 023 - 5628208, e-mail: (marentheden@monogram.nl)