Onderhandelingen over digitale CAO

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000
FNV KIEM

Onderhandelingen over digitale CAO
Met werkgevers is op 17 mei gesproken over een digitale cao voor het Boeken- en ijdschriftuitgeverijbedrijf.

Werkgevers staan in beginsel positief tegenover de ideeën die FNV KIEM aangedragen.

Vernieuwing
Kort samengevat komt dit neer op:

* De cao op een website te plaatsen met links naar handboeken, sociale plannen, adviesorganisaties etc. (netwerk-cao).
* Een voorstel een arboconvenant af te spreken waarin veel aandacht wordt

* besteed aan werkdruk.

* Oprichting van het bedrijfstakbureau.

* Oprichting van een kenniscentrum voor de bedrijfstak in samenwerking met de Vakopleiding Boekenbranche/KVB.

* Onderzoek naar het proces van arbeidsvoorwaardenvorming in de bedrijfstak.

Karakter van de cao
Een belangrijk verschil van mening tekende zich af bij de bespreking over het karakter van de cao. Werkgevers willen een standaard-cao en wijzen een minimum-cao van de hand.
Ze zijn bang dat werknemers in kleine uitgeverijen bij een minimum-cao de kans geboden wordt hun arbeidsvoorwaarden (o.a. via de OR) in positieve zin te verbeteren.

Kinderopvang
Op het punt van kinderopvang heeft FNV KIEM aangedrongen op versnelde invoering van de Regeling Buitenschoolse opvang voor alle kinderen t.m. 12 jaar.

Cao a la carte
De bond heeft aangedrongen om een raamwerk af te spreken voor een cao a la carte.
Door een onderscheid te maken tussen bronnen en doelen zouden werknemers elk jaar in de gelegenheid gesteld moeten worden om arbeidsvoorwaarden tegen elkaar uit te ruilen. Dit vereist wel een nauwkeurige administratie en het vastleggen van de elementen in tijd en geld die tegen elkaar kunnen worden ingewisseld.
Lonen
FNV KIEM heeft opnieuw bevestigd dat de looneis 4 procent is per 1 juli 2000. Werkgevers bieden 1,5 procent per 1 oktober 2000. De bond heeft aangegeven afspraken te willen maken om er voor te zorgen dat in de toekomst werknemers in de bedrijfstak op het gebied van de loonvorming op een gelijke manier worden behandeld. Dus geen verschillen meer tussen werknemers omdat ze onder verschillende caos vallen.
Nadere informatie:
Luuk Brug, tel. 06 224 56 106