Antwoord Kamervragen over reparatie pensioenbreuk wao-ers

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over reparatie van pensioenbreuk van wao-ers
Gemaakt: 19-5-2000 tijd: 16:16

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

18 mei 2000 2000

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Harrewijn (Groenlinks) over de reparatie van pensioenbreuk van wao'ers.

De Minister van Sociale Zaken

en Werkgelegenheid,

W.A. Vermeend

De Staatssecretaris van Sociale Zaken

en Werkgelegenheid,

(J.F. Hoogervorst)Antwoorden op vragen van het lid Harrewijn (Groenlinks) aan de minister en de staatssecretaris over de reparatie van pensioenbreuk van wao'ers.

Vraag 1

Kent u het bericht met daarin de uitspraken van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de pensioenbreuk van wao'ers? Vermeend: pensioenbreuk wao'ers snel repareren, Telegraaf van donderdag 20 april jl.

Antwoord op vraag 1

Ja.

Vraag 2

Klopt het dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tijdens een overleg met FNV-bondgenoten uitspraken heeft gedaan over de noodzakelijke snelle reparatie van de pensioenbreuk van wao'ers?

Vraag 3

Hoe verhouden de uitspraken van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, die zegt niet te willen wachten met dwingende regelgeving tot 2002, zich tot de antwoorden Aanhangsel 1998-1999, nr.
1762, vragen ingezonden op 10 juni en beantwoord op 20 juli 1999. op eerdere vragen2 waarin de staatssecretaris zegt tot 2002 op maatregelen van de sociale partners te willen wachten voordat hij zelf met dwingende maatregelen komt?

Vraag 4

Op welke termijn kan de Kamer maatregelen tegemoet zien die een bijdrage leveren aan een oplossing van de pensioenproblematiek van gedeeltelijk arbeidsongeschikten die een baan accepteren? Aan wat voor een soort maatregelen denkt de staatssecretaris daarbij?

Antwoord op vragen 2, 3 en 4

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 18 april jongstleden een informeel kennismakingsgesprek gehad met leden van het bestuur van FNV-Bondgenoten. Tijdens dat gesprek heeft hij onder andere gevraagd naar door hen ervaren knelpunten op het terrein van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In dat kader is de problematiek van de pensioenopbouw bij reïntegrerende wao'ers aan de orde gesteld. De minister heeft in het gesprek aangegeven er sterk aan te hechten dat deze problematiek wordt opgelost. Daartoe zal in het ontwerp van de nieuwe Pensioenwet, die naar verwachting in 2001 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden, een wettelijke maatregel worden opgenomen. Als uit de evaluatie van de oproep van de Stichting van de Arbeid aan pensioenfondsen blijkt dat bij de pensioenfondsen zelf voldoende maatregelen zijn genomen, kan eventueel van dit wettelijke voorschrift worden afgezien. Het kabinet denkt bij de vormgeving van de wettelijke maat-regel aan een bepaling met als strekking dat daar waar afspraken zijn gemaakt over voort-zetting van de pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid, tevens een regeling moet worden getroffen die waarborgt dat bij reïntegratie geen achteruitgang in pensioenopbouw plaats-vindt. Geconstateerd kan worden dat de uitspraken van de minister in lijn zijn met de antwoorden van de staatssecretaris op de Kamervragen van 10 juni 1999 (nr. 1762).

Tweede Kamer der Staten Generaal