Psychose-afdeling Deventer genomineerd bij schizofrenieprijs

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000
PERSBERICHT VERENIGING YPSILON Rotterdam, 11 mei 2000

Psychose-afdeling in Deventer genomineerd voor schizofrenieprijs

De Afdeling Psychotische Stoornissen van het St. Elizabethgasthuis in Deventer is genomineerd voor de Kwaliteitsprijs Schizofrenie 2000. De afdeling, kortweg APS genaamd, viel op door het gebrek aan afstand tussen de patiënten en het hulpverlenersteam en de toegankelijkheid en aandacht voor de familie. Of APS wint, wordt op 18 mei bekendgemaakt tijdens het congres 'Mensen met schizofrenie: Meesterschap is vakmanschap'. De prijs, die voor de zevende keer wordt uitgereikt, bestaat uit een geldbedrag van tweeduizend gulden en een litho.

Juist bij psychotische stoornissen als schizofrenie is de motivatie om aan een behandeling deel te nemen lang niet altijd even groot. Jonge patiënten hebben vaak moeite om te erkennen dat ze last hebben van schizofrenie en dat een psychiatrische behandeling voor hen noodzakelijk is. Een open, vertrouwenwekkende attitude van de hulpverlener is dan een eerste vereiste. Het team van de adolescentenafdeling APS heeft bewezen daarbij steeds opnieuw de goede snaar te treffen. Wil de patiënt nog niet mee, dan kan zijn familie eerst alleen komen om te zien hoe men er werkt en om de sfeer te proeven. En wanneer de patiënt de drempel uiteindelijk weet te nemen, valt ook hij voor de werkers van de APS en stemt alsnog in met de behandeling. Doelgroep van de APS vormen jonge mensen van 16 tot 27 jaar met recent ontstane psychotische stoornissen. De afdeling van het voormalige APZ Brinkgreven werkt bovenregionaal. Selectie is er nauwelijks; iedere adolescent is welkom. Mensen die op dat moment psychotisch zijn, komen eerst op een opnameafdeling, waar echter ook een verpleegkundige van de APS deels werkzaam is. Van tevoren staat niet vast hoe lang iemand opgenomen blijft. Dat verschilt per individu; sommigen verblijven er wel een jaar. En al die tijd merken patiënt en familie hoe toegankelijk het team van hulpverleners is, de psychiaters incluis. Ze zijn een met de groep. Er is nauwelijks afstand. Patiënt of familielid, iedereen wordt altijd te woord gestaan. Ook met de familie maken de hulpverleners afspraken, die ze ook stipt nakomen. Familieleden blijven zo gedurende de hele behandeling betrokken. APS is dan ook een van de weinige instellingen waar familieleden geregeld met taart aankomen aan het eind van een opname. De Kwaliteitsprijs Schizofrenie wordt jaarlijks uitgereikt aan een instelling of persoon in de Geestelijke Gezondheidszorg die creativiteit, service, attitude en diversiteit, en dus kwaliteit, hoog in het vaandel heeft staan. Naast de Afdeling Psychotische Stoornissen (APS) in Deventer zijn genomineerd de verblijfsafdelingen van Psychiatrisch Ziekenhuis Delta, het woonproject voor 55+-patiënten ‘De Mering' in Hippolytushoef en, als persoonlijke nominatie, Theo Meijer, tot voor kort maatschappelijk werker bij HVO in Amsterdam.
Schizofrenie is een ernstige psychiatrische ziekte die bij een op de honderd mensen voorkomt. Kenmerkend is het optreden van psychoses. Dit zijn perioden waarin het contact met de realiteit ernstig is verstoord. Schizofrenie heeft niet, zoals vaak wordt gedacht, te maken met een 'gespleten persoonlijkheid'.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties