Brusselse mini-costa opgeschort

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000
Volksunie

Brusselse mini-COSTA opgeschort - Sven Gatz is ontevreden (18/05/00)

De voorzitter van de Brusselse mini-costa, F.-X. De Donnéa, heeft vandaag laten weten dat hij de onderhandelingen opschort tot na de gemeenteraadsverkiezingen.

Volksvertegenwoordiger Sven Gatz kan zich hiermee niet akkoord verklaren.

Hoewel de pré-electorale sfeer de gesprekken natuurlijk niet vergemakelijkt, waren de onderhandelaars aan Vlaamse en Franstalige kant niet zover van een akkoord verwijderd. Het was dus beter geweest de werkzaamheden gaande te houden, bijvoorbeeld door een aantal pistes alvast door juristen te laten onderbouwen.

Ter herinnering, in de mini-costa wordt onderhandeld binnen het volgende kader: de Vlamingen vragen meer Nederlandstalige raadsleden in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en de Franstaligen willen meer geld voor hun Brusselse scholen in de concentratiebuurten.

Over het onderwijsgeld was in juli 1999 al een voorakkoord bereikt voor de begrotingsjaren 2000 en 2001. De Franstalige partijen gaan er al te gemakkelijk van uit dat dit voor hen een verworven recht is.

Gatz is van oordeel dat de onderwijsgelden niet in de Brusselse begroting van 2001 kunnen worden ingeschreven, zolang er geen akkoord is over het geheel.

Aangezien de begroting 2001 ten laatste in december 2000 gestemd wordt, is een akkoord over de minimumvertegenwoordiging van Brusselse Vlamingen in de Hoofdstedelijke Raad in de periode tussen 9 oktober en 31 december een absolute noodzaak.

Auteur:
Sven Gatz