Rino-groep Trimbos houdt symposium over ethiek in de GGZ

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

5|00 Nummer 5, maart 2000

Symposium over ethiek in de GGZ

Op 18 mei wordt in Ede het Tweede symposium Ethiek in de Geestelijke gezondheidszorg gehouden. Voorzitter is mr A.J. Heerma van Voss. Onderwerp van het symposium is Botsende waarden en morele dilemma's. In het ochtendprogramma gaan vier sprekers in op enkele fundamentele waarden die een rol spelen in de praktijk van de geestelijke gezondheidszorg. Jacques Graste bespreekt de morele verantwoordelijkheid van professionals. Mia Leijssen behandelt het thema integriteit en de wijze waarop hulpverleners hieraan vorm kunnen geven. Daarna zet Guy Widdershoven uiteen hoe het omgaan met de autonomie van cliënten kan leiden tot moeilijke afwegingen tussen juridische en ethische regels. De vierde lezing van Christoph Hrachovec is gewijd aan het thema veiligheid. De ochtend wordt afgesloten met een discussie tussen sprekers en aanwezigen. Het middagprogramma bestaat uit een zestal workshops over diverse onderwerpen: vermaatschappelijking van de zorg (Dorine Bauduin), `het goede doen' in de ouderenzorg (Jeannette Pols), het voorkomen van dwang (Jan Pols), de morele verantwoordelijkheid van de organisatie (Marian Verkerk), hulp bij zelfdoding (Ron Berghmans) en determinisme en verantwoordelijkheid (Carla Bal). De dag wordt afgesloten met de presentatie van het boek Waardenvol werk. Ethiek in de geestelijke gezondheidszorg. Redactie: J. Graste en D. Bauduin.

De kosten voor deelname aan het symposium bedragen ƒ 395,--, inclusief het boek. Het symposium wordt georganiseerd door de Centrale Rino-groep en het Trimbos-instituut.
Inschrijving bij de Centrale Rinogroep; telefoon: (030) 230 61 10. Of schriftelijk: Centrale Rino-groep, t.a.v. mw J.E. van der Stroom, Postbus 347, 3500 AH Utrecht.

* Dorien Bauduin (030) 297 11 00

5|00 Nummer 5, maart 2000

Colofon

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk landelijk kenniscentrum met als doel de geestelijke gezondheid van mensen te bevorderen. De Trimbos Nieuwsflitsen voorzien mensen die betrokken zijn bij de GGZ en Verslavingszorg kort en bondig van informatie over activiteiten, diensten, producten en resultaten van het Trimbos-instituut. De Nieuwsflitsen richten zich op alle gebruikersgroepen van het Trimbos-instituut, zowel op landelijk als op regionaal en lokaal niveau.

Erik Fromberg, verslavingszorg
Henk Verburg, werkterrein GGZ
Henk Maurits, actualiteit
Adreswijzigingen s.v.p. sturen naar Secretariaat sectie Communicatie
Belangrijke (030) telefoonnummers

Bibliotheek 030 297 11 17
Bij geen gehoor 030 297 11 77
Helpdesk Regionale GGZ 030 297 11 41
Helpdesk Landelijke Steunfunctie Preventie, verslaving en middelengebruik (LSP) 030 297 11 51
Landelijke Ondersteuning Preventie (LOP-GGZ) 030 297 11 45 Mediatheek 030 297 11 13
Bestellingen 030 297 11 00

Trimbos-instituut
Netherlands Institute of Mental Health and Addiction Da Costakade 45
Postbus 725 3500 AS Utrecht
Telefoon (030) 297 11 00
Fax (030) 297 11 11

Copyright © 1999 Trimbos-instituut All rights reserved.