Turks elftal traint in stadion FC Twente voor Euro 2000

-PERSBERICHT-

Rotterdam
18 mei 2000

OVEREENSTEMMING OVER GEBRUIK STADION FC TWENTE ALS TRAININGSLOCATIE TURKSE NATIONALE TEAM TIJDENS EURO 2000

De Stichting Euro 2000, de nationale voetbalbond van Turkije en de directie van het Arke Stadion in Enschede zijn het eens geworden over het gebruik van het stadion als trainingslocatie van het Turkse nationale team tijdens EURO 2000. Daarmee is een eind gekomen aan de situatie dat het Turkse nationale team nog geen trainingslocatie had voor de eerste dagen dat zij in het kader van EURO 2000 in Nederland verblijft.
Deze situatie was ontstaan doordat de burgemeester van Stad Delden enkele weken geleden het trainen door het nationale team van Turkije op een trainingslocatie in Stad Delden verbood. Reden is dat de gemeente Stad Delden verwacht de aanloop van het grote aantal supporters niet goed te kunnen opvangen. Daardoor had de Turkse nationale ploeg voor de periode van 5 tot en met 10 juni nog geen trainingslocatie.

De Stichting Euro 2000 heeft samen met de Turkse bond intensief gezocht naar een alternatieve trainingslocatie in de buurt van Stad Delden. De Turkse nationale ploeg heeft de Stichting Euro 2000 aangegeven graag in de buurt een andere locatie te vinden, aangezien het Aparthotel in Delden reeds als teamhotel geboekt was. Daarop zijn de afgelopen dagen een aantal alternatieve locaties tegen het licht gehouden. Uiteindelijk is tot volle tevredenheid van alle partijen gekozen voor het Arke stadion in Enschede. De extra kosten die gemaakt zullen worden voor het huren van het stadion in de betreffende periode zullen door de Stichting Euro 2000 en de nationale voetbalbond van Turkije samen worden gedragen.

Het UEFA European Football Championship voor landenteams is Europas grootste sportevenement. Naar verwachting zal EURO 2000, dat wordt gehouden van 10 juni tot en met 2 juli 2000, gevolgd worden door ruim 7.000 journalisten, 1,2 miljoen toeschouwers en cumulatief 7 miljard TV-kijkers. EURO 2000 is het eerste UEFA European Championship dat in twee landen, Nederland en België, wordt georganiseerd. Speelsteden zijn Amsterdam, Arnhem, Brugge, Brussel, Charleroi, Eindhoven, Luik en Rotterdam.

Het deelnemersveld van EURO 2000 bestaat uit zestien landen die tijdens de loting van 12 december 1999 in de volgende poules zijn ingedeeld:
Groep A: Duitsland, Roemenië, Portugal, Engeland
Groep B: België, Zweden, Turkije, Italië