NVJ krijgt subsidie mediatraining minderhedenorganisaties

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000
Bedrijfsfonds voor de Pers

NVJ ontvangt subsidie voor onderzoek mediatraining minderhedenorganisaties

19-mei-00

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van maximaal 15.000,- beschikbaar te stellen aan de Werkgroep Migranten en Media van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, voor een onderzoek ter voorbereiding van de Mediatraining Minderhedenorganisaties.

De Nederlandse media blijken moeilijk toegankelijk te zijn voor etnische minderheden. Voor berichtgeving over minderheden is het onder meer nodig dat journalisten contacten leggen en onderhouden met een breed netwerk van migrantenwoordvoerders. Omdat dergelijke woordvoerders nogal eens ontbreken, nemen journalisten soms hun toevlucht tot de gebruikelijke vertegenwoordigers en deskundigen. In feite een klein groepje dat alleen al door zijn omvang nauwelijks de diversiteit aan onderwerpen met betrekking tot etnische minderheden kan overzien, met als gevolg dat deze onvoldoende in de berichtgeving tot uiting komt en onevenwichtig door de media wordt weerspiegeld. Vandaar dat de NVJ-Werkgroep Migranten en Media samen met de Fontys Hogeschool Journalistiek een project aan het opzetten is, waarbij sleutelfiguren binnen migrantenorganisaties getraind worden doelmatiger met de media om te gaan. Om deze mediatraining op de rails te zetten willen de initiatiefnemers eenmalig onderzoek laten verrichten. Het Bedrijfsfonds is een subsidie gevraagd ter grootte van ¾ van de begrote kosten (¦ 20.000,-). Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op de overweging dat, zo merkte het Bedrijfsfonds reeds in het beleidsessay Vernieuwend persbeleid uit 1997 op, bepaalde groepen in onze samenleving aan het proces van meer informatie en meer gelijkwaardige informatie vaak niet vanuit gelijkwaardige posities kunnen deelnemen. Die informatie-achterstand is ontstaan door het ontbreken van voldoende informatiebronnen in de eigen taal - vooral lokale en regionale informatiebronnen - en doordat Nederlandse kranten vaak minder toegankelijk voor hen zijn. Deze achterstand is een probleem dat ook in het persbeleid van de overheid extra aandacht verdient. Onder andere door middel van (het ondersteunen van) onderzoek en door steunverlening aan projecten van bestaande en nieuwe journalistieke informatieprodukten, kan het Bedrijfsfonds in die aandacht trachten te voorzien en meehelpen aan het verkleinen van de informatie-achterstand. Naar de mening van het Bedrijfsfonds komt het onderzoek waarvoor de steun is gevraagd de bedrijfstak als geheel ten goede en past dit ook binnen de doelstellingen van het Bedrijfsfonds voor de Pers.