MP3 gaat huwelijk aan met WAP

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000

ER ZIT MUZIEK IN MOBIELE TELEFOONS DANKZIJ OMNITEL EN VITAMINIC

MP3 gaat huwelijk aan met WAP

Amsterdam, 19 mei 2000 - Vitaminic, dat de belangrijkste Web-community voor de digitale distributie van muziek in Europa beheert, en Omnitel, de op één na grootste gsm-aanbieder van Italië, hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de ontwikkeling van onderhoudende muzikale services die zowel via het Web als via mobiele telefoons met WAP (Wireless Application Protocol) zullen worden geleverd.
De overeenkomst maakt Vitaminic en Omnitel tot partners in de ontwikkeling van vormen van muziekentertainment die gebruikmaken van het compressiesysteem MP3 en het nieuwe protocol voor toegang op afstand, WAP. Hiermee ligt de weg open voor alle mogelijke vormen van integratie van muziek met mobiele telefoons.
De nieuw te ontwikkelen muziekservices zullen worden gebaseerd op een samenwerking tussen het Vitaminic-netwerk en Omnitel 2000, de mobiele portal van Omnitel die met behulp van drie verschillende technologieën toegankelijk is (spraak, WAP en Internet) en meer dan 150 diensten voor mobiele telefoongebruikers biedt.

Vitaminic heeft een MP3-kanaal ontwikkeld voor de muzieksectie van Omnitel
2000, zodat gebruikers muziek van de meest populaire bands op het Web kunnen beluisteren of downloaden, de Vitaminic-charts kunnen bekijken en tevens de beste software voor het beheer van muziekbestanden kunnen downloaden. Vanaf de muziek-pagina van Omnitel 2000 (www.omnitel2000.it) zullen de gebruikers directe toegang hebben tot een Vitaminic-site.
Verder zal een WAP-platform worden ingericht dat klanten van Omnitel met WAP-telefoons in staat stelt de muziek van Vitaminic te beluisteren en te downloaden.

Vitaminic en Omnitel gaan tevens SMS- en email-berichten verspreiden die betrekking hebben op de muziekwereld, zodat de Vitaminic-community effectief wordt uitgebreid met alle ruim 11 miljoen klanten van Omnitel. Vitaminic gaat ook gebruik maken van Omnitel's virtuele warenhuis, het 2000 Shop Center, alsmede van de elektronische tools voor betaling die Omnitel in huis heeft.
Tenslotte zullen de beide bedrijven samen werken aan de ontwikkeling van muziekservices voor de nieuwe generaties mobiele telefoons, gebaseerd op het nieuwe GPRS- (General Packet Radio Service) en het nieuwe UMTS-protocol (Universal Mobile Telecommunication System).

Gianluca Dettori, de CEO van Vitaminic, zei: "Deze overeenkomst met Omnitel verstevigt de leidende positie van Vitaminic op het vlak van digitaal entertainment, vooral door de toevoeging van een extra mogelijkheid om van onze diensten gebruik te maken. We bieden muziekliefhebbers al lange tijd steeds weer nieuwe mogelijkheden en redenen om deel uit te maken van onze Web-community met de grootste verzameling MP3-tracks van Europa. Nu kunnen zelfs mensen die geen pc hebben of niet bekend zijn met het Internet, met behulp van hun mobiele telefoons gebruikmaken van onze muziekdiensten en op elke willekeurige plek naar muziek luisteren."

"Vitaminic is zonder twijfel de best mogelijke partner voor muziek op onze portal", aldus Angelo Galli, directeur van Omnitel 2000. "We zijn er van overtuigd dat onze Websurfers graag zullen profiteren van de uiterst geavanceerde services die Vitaminic te bieden heeft. Muziek vormt tenslotte een extra reden om te kiezen voor mobiele diensten en de snelle verspreiding van WAP-telefoons in de laatste paar weken heeft ons ervan overtuigd dat steeds meer mensen dat ook steeds vaker zullen gaan doen."

Profiel Vitaminic
Vitaminic is de meest vooraanstaande Europese web community voor promotie en distributie van muziek in digitaal formaat. De onderneming exploiteert momenteel acht sites, waarvan zeven in Europa (Italië, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland en Zweden) en een in de Verenigde Staten. Vitaminic's netwerk van sites biedt Internet-gebruikers de mogelijkheid een enorme database muziekbestanden, onderverdeeld in meer dan
250 muzikale categorieën te ontdekken, in contact te komen met artiesten en met andere muziekliefhebbers en muziek in digitaal formaat of op cd aan te kopen. Vitaminic biedt artiesten en platenmaatschappijen de mogelijkheid een rechtstreekse relatie met de fans op te bouwen door zelf een homepage op de site te maken om hun muziek in digitale vorm aan te bieden en te verkopen. De muziek wordt aangeboden in MP3-formaat.

Vitaminic, dat momenteel vestigingen in 8 landen heeft, is in april 1999 opgericht door Gianluca Dettori, voormalig General Manager bij Lycos Bertelsmann, in samenwerking met Franco Gonella en Adriano Marconetto, die beiden beschikken over een ruime ervaring op het gebied van marketing en communicatie.
Tot nu toe genereren de sites van Vitaminic gemiddeld meer dan 6.500.000 page-views, 1.000.000 audiostream verzoeken en 800.000 downloads per maand. Sinds de start van Vitaminic zijn meer dan 70.000 gebruikers geregistreerd op de sites van de onderneming.

Omnitel 2000 is als eerste Italiaanse mobiele portal die via het Internet, WAP (Wireless Application Protocol)- en spraaktechnologieën toegankelijk is, een unieke noviteit binnen de mobiele telecommunicatiewereld. De site combineert geavanceerde technologie met uitzonderlijk gebruiksgemak en kent een zeer uitgebreid aanbod van nuttige diensten plus actuele informatie over diverse interessante onderwerpen. Omnitel heeft onlangs Omnitel 2000 volledig gerestyled naar aanleiding van de feedback die gebruikers gedurende de eerste paar maanden dat de portal actief was, hebben gegeven. De portal heeft negen thematische secties (Nieuws, Financieel, Steden Online, Sport, Reizen, Vrije Tijd, Auto's en Motoren, Muziek, Koken) die worden beheerd door Omnitel 2000 in samenwerking met meer dan vijftig partners die materiaal leveren voor een of meer van de verschillende secties. Veel van de secties hebben een grote mate van interactiviteit; zo kunnen klanten gratis email- en SMS-berichten versturen en kiezen om door middel van push-technieken informatie te ontvangen op hun mobiele telefoon, waarmee ze als het ware het Internet in hun binnenzak krijgen. Omnitel 2000 is eenvoudig te bereiken: bij gewoon Internetgebruik hoeft u slechts het adres www.omnitel2000.it in te typen, terwijl u in WML-modus (Wireless Markup Language) ofwel www.wap.2000.it intypt, ofwel 2000 draait op uw mobiele telefoon (89-2000 als u een andere mobiele aanbieder heeft dan Omnitel of een vaste lijn gebruikt). In het laatste geval navigeert u met behulp van uw stem, wat mogelijk wordt gemaakt door de toepassing van uiterst geavanceerde spraakherkenningstechnieken. Het systeem doorloopt een aantal fonetische, semantische, lexicale en syntactische procedures om uw zinnen te kunnen interpreteren en u naar de gewenste dienst te leiden. Het belangrijkste pluspunt van Omnitel 2000 bestaat uit de mogelijkheid tot mobiele service-afname met behulp van een van de mobiele WAP-telefoons die al verkrijgbaar zijn (Nokia 7110, Alcatel One Touch Pocket, Facile con telefono, Alcatel One Touch View of Motorola Talk About T2288). De in WML geschreven site www.wap.2000.it is de toegangspoort bij uitstek tot de Italiaanse WAP-wereld.
De site biedt ruim honderd verschillende diensten voor mobiel gebruik en zal, dankzij een overeenkomst tussen Omnitel en Lycos, binnen enkele weken ook de eerste WAP-zoekmachine bevatten die WAP-sites zoekt en de gebruiker in staat stelt de weg te vinden in de gekozen thematische secties. Ook de Open WAP-functie is actief, zodat klanten kunnen navigeren op alle WAP-sites.
De eerste, experimentele, versie van Omnitel 2000 ging een jaar geleden in de lucht en de eerste commerciële activiteiten begonnen in september 1999. Momenteel wordt www.omnitel2000.it meer dan 25 miljoen keer per maand bezocht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 Public Relations
Dennis Doodeman