Project Scoottag tegen Groningse bromfietsdiefstallen

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000

Politiebericht Groningen: Groningen 19-05-2000

Project Scoottag moet bromfietsdiefstallen terugdringen Vrijdag 19 mei 2000

Regiopolitie Groningen werkt sinds kort mee aan een nieuw wapen in de strijd tegen bromfietsdiefstal. Het project, scoot-tag geheten, moet de bromfietsbezitters op de hoogte brengen van een diefstalpreventie-systeem. Het systeem is erop gericht altijd bij de rechtmatige eigenaar uit te komen. Met dit systeem wordt door een erkende dealer een drietal microchips (tags) en een etsnummer in en op de brommer aangebracht. Deze chips hebben ieder een unieke code die bij elkaar horen. Deze codes worden geregistreerd onder de naam van de bromfietsbezitter waarbij ook de bromfietsgegevens passen. Met een bijbehorende scanner kan de politie bij controles gemakkelijk controleren of de aangetroffen persoon ook bij de bromfiets past. Het belangrijkste is echter dat de politie door dit systeem in staat is altijd bij de eigenaar uit te komen. Iets wat tot dusver zeer moeilijk is gebleken. Omdat op het frame ook met stickers wordt aangegeven, dat de bromfiets is uitgerust met het systeem, is dat voor potentiële dieven een teken om de bromfiets te laten staan. De pakkans wordt immers verhoogd. Voor de bromfietsbezitter biedt dit systeem tevens mogelijkheden om zijn bromfiets te verzekeren tegen een betaalbare prijs. Vooralsnog worden binnen het district Groningen/Haren de eerste acties gehouden waarbij het betreffende bedrijf zelf voor promotie en voorlichting zorgt.

Toename bromfietsdiefstallen

Regiopolitie Groningen constateert de laatste jaren een toenemend aantal bromfietsdiefstallen. Daarbij gaat het met name om de populaire en dure scooters die in het helerscircuit veel geld opleveren. Dit gaat soms zover, dat bromfietsers onderweg tot stoppen worden gedwongen en met geweld van hun scoots worden beroofd. In veel gevallen worden de framenummers veranderd, waarna de betreffende bromfiets door de dader zelf wordt gebruikt of wordt doorverkocht. De cijfers van de laatste jaren ondersteunen dit beeld. In 1997 en 1998 werden circa 630 bromfietsen gestolen in de provincie Groningen. In 1999 was dat al 787 . Voor 75 procent komen deze diefstallen voor rekening van de stad Groningen. Dat was vorig jaar de reden om in Groningen het plofketeam op te starten die zich nadrukkelijk richtte op dit probleem. Er zijn toen 31 jonge verdachten aangehouden voor diefstal van bromfietsen (met geweld). Door deze actie is aanvankelijk dit jaar het aantal diefstallen drastisch verminderd (200 tot nu toe in de gehele provincie). Zonder extra preventieve maatregelen zal het aantal naar verwachting echter weer toenemen. Het data-tag-systeem is daarbij een welkome aanvulling.

Repressie als preventiemaatregel

Een ander preventief middel, hoe gek het misschien ook wel klinkt, is de harde repressieve aanpak die politie en justitie voorstaan bij het aantreffen van bromfietsen waarmee is geknoeid, de zogeheten tikkers (overtreding artikel 219 van het Wetboek van Strafrecht: merkvervalsing). Deze aanpak houdt in dat bromfietsen waarbij met het framenummer is geknoeid, meteen in beslag worden genomen en nadien vernietigd. Dit gebeurt uiteraard niet als de politie aan de hand van het tag-systeem achter de identiteit van de rechtmatige eigenaar kan komen. In dat geval wordt de bromfiets terug bezorgd aan deze persoon. Dat op dit punt winst is te behalen blijkt uit de cijfers van de laatstgehouden speciale bromfietscontroles waar het naast het opsporen van gestolen bromfietsen uiteraard ook te doen is om de verkeersveiligheid (technische staat). Tussen februari van dit jaar en nu zijn er vier grote controles gehouden in Groningen. Daarbij werden in totaal 150 bromfietsen gecontroleerd. Bij 17 van deze bromfietsen was te zien dat er met het framenummer was geknoeid. Deze zijn ter vernietiging in beslag genomen. Overigens had de helft van de bromfietsen een te hoge constructiesnelheid.

Tips

Natuurlijk kunnen door de genoemde repressieve maatregel bromfietsbezitters die te goeder trouw zijn ongewild slachtoffer worden van deze aanpak. Nog niet iedereen is op de hoogte van het beveiligingssysteem en men is ook niet verplicht er gebruik van te maken. Daarom geeft de politie tips voor het veilig kopen van een bromfiets. Deze tips zijn:

- koop zoveel mogelijk bij de erkende bromfietshandel
- leg vast van wie de tweewieler is gekocht en vraag om een legitimatie

- koop tegen een gangbare redelijke marktprijs
- kijk of er beschadigingen en/of onregelmatigheden zijn op de plaats waar het framenummer zit of behoort te zitten

- vraag om een bon met een goed beschrijving van het voertuig en een handtekening van de verkoper

- vraag uitvoerig naar het verleden en herkomst van de brom(scooter) en leg dat vast

- controleer de bromfiets op de aanwezigheid van een data-tagsysteem
- koop niet als er vragen zijn over genoemde punten.
Inlichtingen, Afdeling Communicatie 050 5995010