Vlaamse Volksunie over P90: Leugens en huichelarij

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000
Volksunie

P90: leugens, huichelarij en onverantwoordelijkheid (19/05/00)

Met stijgende verbazing heeft de VU kennis genomen van de verklaringen van minister Louis Michel, Agalev en SP. Eerstgenoemde verklaart onomwonden dat voor de regering het respect voor de mensenrechten ondergeschikt is aan de (Waalse) economische en (Belgische) diplomatieke belangen. Nog maar enkele maanden geleden roerden Verhofstadt en co heldhaftig de trommel, in verweer tegen de Oostenrijkse machtswissel. Nog maar enkele maanden geleden boog premier Verhofstadt nederig het hoofd en verontschuldigde zich voor de Belgische bijdrage aan het Ruandees bloedvergieten. Vandaag echter exporteert deze regering hoogtechnologische aanvalswapens naar een regime waarvan manifest geweten is dat de mensenrechten er geschonden worden. De logica hiervan zit hem gewoon in het feit dat in de P90-zaak Waalse economische belangen op het spel staan. FN-Herstal, en zodoende ook het Waals gewest dat in FN participeert, zou weleens enkele miljoenen kunnen mislopen. Het respect voor de mensenrechten is van uitermate secundair belang. Het stilzwijgen van Ecolo ter zake is veelbetekenend.

Michel blijft de leugens ondertussen opeenstapelen. Eerst betrof het een levering aan de Mexicaanse politie. Na de stellige ontkenning van de betrokkenen, geeft de minister vandaag toe dat toch het leger de bestemmeling is. Nochtans meldt Keld Larsen, volgens de Financieel-Economische Tijd, dat het ministerie van Buitenlandse Zaken reeds sinds november 99 perfect op de hoogte is van de bestemming.

Agalev en SP vertonen intussen een janusgezicht. Enkele parlementsleden mogen de zaak dan wel betreuren, de groene en rode ministers hullen zich in stilzwijgen. Machtsdeelname gaat boven principes.

De VU blijft echter niet bij de pakken zitten: senator Patrik Vankrunkelsven trekt naar de Raad van State om de exportvergunning vernietigd te zien.

Auteur:
Geert Bourgeois