Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie Nijmegen: waarnemen in werk van Beckett en Artaud

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Hieronder vindt u een overzicht van een promotie die in tweede helft van mei plaatsvindt aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. De academische plechtigheid wordt gehouden in het Aula/Congresgebouw, Comeniuslaan 2, Nijmegen. Als u meer informatie wenst over deze gebeurtenis kunt u contact opnemen met de Afdeling Communicatie van de KUN, telefoon (024) 3612230/
3616000.


19-05-2000 Waarnemen in het werk van Beckett en Artaud
13:30:00 Mw. drs. W.A. Siccama
Promotie op het gebied van de Letteren
Titel proefschrift: Het waarnemend lichaam.
Zintuiglijkheid en representatie bij Beckett en Artaud Promotores: Dhr. prof. dr. F. Schuerewegen
Dhr. prof. dr. W.J.M. Bronzwaer +
Copromotor: Mw. dr. U. Musarra-Schröder
Handelseditie: Vantilt, Nijmegen, tel: (024) 360 22
94, Fax: (024) 360 22 94
Woonplaats: Nijmegen
Wie waarneemt doet kennis op via zijn of haar
zintuigen: men snuift op, tast toe of tast af, hoort aan of slaat gade. Maar waarnemen is ook iemand vervangen, een functie overnemen. In de titel van dit boek worden beide betekenissen van het woord bewust geactiveerd. Wilma Siccama verkent in vier hoofdstukken de spanning tussen de zintuiglijke ervaring en het gerepresenteerde lichaam in het werk van de Franse theatertheoreticus Antonin Artaud en de Ierse schrijver Samuel Beckett. Haar aandacht richt zich daarbij met name op de relatie tussen het subject en object van de blik, het sensorische verband tussen het gehoor en de spraak, en de sensibiliteit van de huid. Zintuiglijkheid laat zich traditioneel associëren met onmiddellijkheid en aanwezigheid. Met de leesstrategie van de Franse filosoof Jacques Derrida als uitgangspunt, toont Siccama aan dat de teksten van Beckett en Artaud een dergelijke aanname juist ondermijnen. Steeds opnieuw blijkt in dat proces de moderne technologie - in de vorm van filmcamera's, bandrecorders, röntgenstralen of MRI-scans - een cruciale rol te spelen. In Siccama's analyse is bovendien een belangrijke plaats weggelegd voor de psychoanalytische theorieën van Sigmund Freud en Didier Anzieu. Het laatste hoofdstuk van haar boek vormt daarmee tevens een inleiding op het werk van Anzieu voor een
Nederlandstalig publiek. Het lichaam zal in deze studie niet in eerste instantie een biologische eenheid blijken te zijn, maar vooral een culturele gestalte. Deze gestalte is het resultaat van veranderende denkbeelden in de filosofie en de psychoanalyse; van ontwikkelingen in de medische wetenschappen, geluidstechnologie en
cinematografie; en van representaties in theater en literatuur. Dit complex, waarbinnen thema's aan de orde komen als zintuiglijkheid, tekst en theatraliteit, is de culturele ruimte waarin Wilma Siccama het waarnemend lichaam opvoert.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie