Marcel van Dam op site Rabobank over prijzen huizen in stad

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000
Rabobank Nederland

Marcel van Dam op Rabobank-site
PRIJSSTIJGING VAN HUIZEN IN DE STAD IS KRANKZINNIG
19 mei 2000

De prijsstijging van huizen in de steden is zo krankzinnig, dat de sociale structuur verarmt en de steden wegkwijnen. Dat zegt Marcel van Dam in een interview op de internetsite van de Rabobank (www.rabobank.nl/opinion), waarop bezoekers van deze site vanaf zaterdag 20 mei kunnen reageren. Van Dam, die in de jaren zeventig en tachtig staatssecretaris respectievelijk minister van Volkshuisvesting was, ziet dat gezinnen met hogere inkomens vanwege het ontbreken van kwalitatief goede koopwoningen de stad massaal verlaten. Als oplossing ziet hij de sloop van goedkope huurwoningen; daarvoor in de plaats kunnen dan duurdere koopwoningen worden gebouwd.

Op de Rabobank-site wordt deze maand een debat aangegaan over het onderwerp huizenmarkt. Namens de Rabobank legt Jos van Lange, onderdirecteur van Rabobank Nederland, de visie neer dat marktwerking op dit moment zorgt voor een normalisering van de groei van de prijzen. "Daarmee heeft de woning- en hypotheekmarkt een zachte landing ingezet."

Een ander thema in het debat is de hoogte van de prijzen op de huizenmarkt in het algemeen. Van Dam vindt dat de woningmarkt op dit moment een aanbiedersmarkt is. "In een aanbiedersmarkt ontstaan altijd fricties, vooral als de vraagzijde plotseling sterk verandert, zoals in de volkshuisvesting." Volgens Van Lange zorgen zowel macro-economische factoren (gunstige economische omstandigheden) als micro-economische factoren (klanten nemen weinig risico bij hypotheken door rente lang vast te zetten) er voor dat de huizenmarkt in rustiger vaarwater komt. Voorwaarden daarbij zijn wel dat er meer kwaliteit aan de bovenkant van de markt aangeboden wordt en dat de overheid een consistent beleid voert zonder teveel proefballonnetjes.

Een derde thema is het beleid met betrekking tot de VINEX-gebieden. Marcel van Dam: er is te lang gedacht we moeten het woningtekort te lijf, terwijl niet de kwantiteit maar juist de kwaliteit het volkshuisvestingsbeleid moet sturen. Jos van Lange sluit zich hierbij aan: "We stampen massaal rijtjeshuizen uit de grond op basis van oud beleid. Er is vandaag echter meer behoefte aan ruimte en variatie. Mensen moeten bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om thuis te kunnen werken."

De visies van Marcel van Dam en Jos van Lange vormen een aanzet voor een debat op de internet-site van de bank. De Rabobank organiseerde eerder al debatten over de Nieuwe Economie en het thema Water. Over de Nieuwe Economie gaven oud-minister Wijers van Economische Zaken en Rabobankeconoom Wim Boonstra hun visies. Het debat over Water ging tussen de oud-president van de Sovjet Unie en huidig president van Green Cross International Michael Gorbatsjov en Jean-Pierre Sweerts, manager Water bij Rabobank Nederland. Deze debatten werden door 11.000 respectievelijk 8000 bezoekers van de site gevolgd.

Rabobankorganisatie Rabobank Nederland Externe Communicatie Telefoon (030) 216 2822/216 2460 Telefax (030) 216
1916