Overname ASV drukt winst Start in 1999

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000

START HOLDING BV

Overname ASV drukt winst Start

Gouda, 19 mei 2000 - Start Holding B.V. sluit 1999 af met een omzetgroei van 3,4% tot bijna 2,6 miljard gulden. Dit terwijl de flexmarkt in het verslagjaar nagenoeg stagneerde met een groei van slechts 0,9%. De netto winst van Start over 1999 bedraagt twee miljoen gulden. Het resultaat is fors negatief beïnvloed door de overname van ASV Diensten.

De herinrichting van ASV tot Start Employability Services (SES) is een schoolvoorbeeld van de expertise van Start. Dit kreeg in een periode van vier maanden zijn beslag, terwijl het aantal fte's van 900 naar 600 werd teruggebracht, zonder gedwongen ontslagen. De operatie geschiedde ook ver binnen het geraamde budget. De kosten bedroegen uiteindelijk 31 in plaats van de geraamde 45 miljoen gulden.

Strategisch belang
Met SES is Start weer in staat om per 1 januari 2000 zelfstandig een full-service dienstverlening te bieden, naast Flex Services (uitzenden en detacheren). De investering in SES is voor het concern van groot strategisch belang. Start Internationaal, momenteel actief in zeven Europese landen, groeide in omzet met 68% van 190 miljoen naar 320 miljoen gulden. Uitbreidingen door groei en acquisities staan voor de komende jaren gepland. Het Start-concern zal zich in de toekomst nog meer richten op carrièreontwikkeling en -begeleiding van flexkrachten.

Nieuw hoofdkantoor
Het aantal medewerkers van Start in Europa is in 1999 toegenomen van 4.578 tot 4.677, waarvan er 3.967 in Nederland werkzaam zijn. Gedurende het verslagjaar waren er dagelijks 16.000 detacheringskrachten aan het werk via Start. Daarnaast waren dagelijks circa 60.000 overige flexkrachten aan de slag via Start. Het aantal vestigingen van Start bedraagt circa 750. Gedurende 2000 en 2001 betrekt Start onder de naam Start City een nieuw representatief complex in Gouda met een kantooroppervlakte van 15.000 vierkante meter. Hierin worden zeven bestaande locaties samengebracht die het hoofdkantoor vormen.

Investeringen
Start heeft de doelstelling om in de komende jaren een meer marktconform rendement te realiseren. Daarvoor zijn nog forse investeringen nodig die het bedrijfsresultaat drukken. Start gaat in samenwerking met CMG een geheel nieuw softwareprogramma ontwikkelen voor verloning en facturering. Vorig jaar is al een nieuw en voor de branche uniek matchingsysteem voor de vestigingen geïmplementeerd. Verder krijgt e-commerce een plaats als nationaal en internationaal distributiekanaal. Ook wordt de komende jaren een intensief programma doorgevoerd dat organisatiebreed de service en kwaliteit structureel verbetert. De vestigingen komen geografisch rond de Start Service Centers te liggen, waarin volgens het shop-in-shopconcept alle vormen van dienstverlening zijn geconcentreerd.

Noot voor redacties