Kamervragen over controle- en certificeringsystemen landbouw

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000
VVD

VVD pleit voor één systeem van certificering en keuring voor land en tuinbouw

Groep: Tweede-Kamerfractie Datum: 19 mei 2000

Tweede Kamerlid Jan Geluk heeft schriftelijke vragen gesteld aan de minister van LNV over de talloze controle- en certificeringsystemen in de land- en tuinbouw.

VVD wil één systeem van certificering en keuring voor land en tuinbouw

VVD wil dat er zo snel mogelijk een systeem van certificering en keuring komt wat inzichtelijk is voor de consument en praktisch voor de producent. Op dit moment ontstaat er een ware wildgroei van certificaten, keuren, registratiesystemen, al dan niet verplicht. Dit loopt volledig uit de hand. Consumenten begrijpen het niet en de producent heeft een enorme last van de registratie. De VVD vindt dit allereerst een taak van de overheid om hier enige sturing aan te geven. In de praktijk zijn de sectoren en bedrijven te verdeeld. Bovendien willen ze allemaal wat anders. De VVD heeft hierover op 15 mei schriftelijke vragen ingediend bij de minister van LNV.

Vragen aan de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij over de talloze controle- en certificeringsystemen in de land en tuinbouw van het lid Geluk van de VVD.

1. Heeft de minister al eens een analyse gemaakt van de hoeveelheid controle- en certificeringsystemen die in de land- en tuinbouw functioneren of eventueel op korte termijn in werking treden? Zo niet, is de minister bereid dit te doen?

2. Betreft het hier een uitzonderlijk hoog aantal systemen?
3. Bent u met ons van mening dat het doel van bovengenoemde systemen, transparantie en veiligheid voor de consument bieden, door de enorme wildgroei juist wordt verhinderd en dus ondoorzichtig wordt waarmee de consument niet is gediend?

4. Vindt u het voor elke afzonderlijke boer of tuinder geen enorme last om administratie te moeten voeren, al dan niet verplicht, voor onder andere Minas, gewasbeschermingsmiddelen gebruik, Lozingenbesluit, Arbo diensten, CBS meitellingen, braaklegregelingen, dierregistratie systemen, mestafzetsystemen, productafzetsystmen, enz, terwijl deze regering toe wil naar minder last- en regelgeving?
5. Staat juist deze grote administratieve last met bijbehorende kosten voor de boer en tuinder de integratie van dergelijke systemen niet in de weg?

6. Vindt u het een taak voor de overheid om meer sturing aan te brengen in het woud van registratie- en controle systemen?
7. Zou het daarbij wenselijk zijn om zaken met elkaar te integreren door toepassing van moderne elektronische communicatie technieken?
8. Bent u bereid hiertoe samen met het bedrijfsleven op korte termijn actie te nemen in alle sectoren die dit betreft?