Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 19-05-2000 Politieberichten van vrijdag 19 mei (7.00 t/m 13.00 uur)

Minnertsga: woningbrand
Donderdagavond omstreeks 23.00 uur is de gehele bovenverdieping van een woning aan De Kamp uitgebrand. De brand werd opgemerkt door een van de bewoners, een 27-jarige man. Hij vluchtte samen met twee andere bewoners, een 25-jarige vrouw en een 4-jarig meisje, uit de woning. De brand is vermoedelijk ontstaan door een brandende kaars. De gehele bovenverdieping brandde uit, terwijl de benedenverdieping ernstige rook- en waterschade opliep.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag om 1.00 uur werd op het Zaailand een 18-jarige bromfietser uit Dronrijp staande gehouden omdat hij zonder helm reed. Omdat hij gedronken bleek te hebben moest hij op het bureau blazen, met als resultaat 435 ug/l. Hij kreeg voor beide feiten een proces verbaal.
Makkum: twee gewonden bij vechtpartij
Vrijdag omstreeks 00.30 uur zijn bij een vechtpartij met een 28-jarige inwoner van Harlingen in een horecapand aan de Waagsteeg twee 20-jarige inwoners van Makkum gewond geraakt. Het eerste slachtoffer viel toen hij tussenbeide wilde komen bij een vechtpartij tussen de Harlinger en enkele Makkumers. De Harlinger sloeg daarbij een bierglas kapot in het gezicht van het slachtoffer. Deze liep daarbij een diepe snijwond in het gezicht op. Eén van de personeelsleden van het horecapand bracht hem naar het ziekenhuis in Sneek, waar de wond gehecht werd. De Makkumers werden vervolgens door het overige personeel naar buiten gewerkt, maar toen één van hen naar binnen ging, ontstond wederom een vechtpartij met de Harlinger, waarbij deze ditmaal een man met een barkruk bewusteloos sloeg. Deze man werd met een vermoedelijk gebroken kaak per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek gebracht. De man uit Harlingen werd door de politie aangehouden.
Leeuwarden: auto-inbreker aangehouden
Op de Willemskade is vrijdag om 2.30 uur een 32-jarige man uit Leeuwarden aangehouden op verdenking van inbraak in een auto. Na een melding dat er in genoemde straat ingebroken werd in een auto, troffen de ter plaatse gekomen agenten de verdachte aan in de opengebroken auto. Hij werd ingesloten.

Harkema: aanrijding met letsel
Bij een frontale aanrijding tussen twee auto's op de Betonwei is vrijdag om 6.30 uur een 34-jarige man uit Kootstertille licht gewond geraakt. De man was bezig met een inhaalmanoeuvre toen een personenauto, bestuurd door een 28-jarige inwoner van Harkema, vanaf de Nijwei de Betonwei opreed. Beide auto's werden bij de daarop volgende botsing zwaar beschadigd. De bestuurder uit Kootstertille, die klaagde over een pijnlijke nek, werd ter plaatse behandeld door een huisarts.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272