Randstad moet discriminatie uitzendkrachten staken

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000

FNV BONDGENOTEN

Randstad moet discriminatie uitzendkrachten staken
De algemene bedrijfscommissie heeft een klacht van FNV Bondgenoten tegen de ondernemingsraad van Randstad toegewezen. Het grootste uitzendbureau van Nederland discrimineert uitzendkrachten in de medezeggenschap. Ongeveer 70.000 uitzendkrachten en 3.000 vaste medewerkers kiezen samen een Ondernemingsraad. De uitzendkrachten hebben van Randstad 9 zetels toebedeeld gekregen en de vaste medewerkers 10 zetels waardoor een kleine minderheid heerst over een meerderheid. Bondgenoten heeft eerder geprobeerd in overleg tot een meer evenredige verdeling te komen. Maar dat overleg heeft niets opgeleverd, waarna FNV Bondgenoten de bedrijfscommissie heeft ingeschakeld.

Uitzendkrachten die in de OR van Randstad willen moeten ook aan extra voorwaarden voldoen met betrekking tot het dienstverband. Ook hier tekende de bond bezwaar tegen aan, en ook hier werd het bezwaar toegewezen. Ondanks een overleg tussen de bond, Randstad en zijn ondernemingsraad stelde de OR op de valreep ook weer commissies in die gebaseerd waren op de onevenredige zetelverdeling.

Randstad is de eerste uitzendonderneming die uitzendkrachten in de ondernemingsraad heeft opgenomen. De wettelijke verplichting daartoe ontstond bij de invoering van de Wet Flexibiliteit en Zekerheid. FNV Bondgenoten vind het belangrijk dat uitzendkrachten medezeggenschap krijgen over hun werk. De onevenredige verdeling, waar Randstad voor gekozen heeft, wordt door de bond een discriminatie van uitzendkrachten genoemd. Nu de bedrijfscommissie met FNV Bondgenoten van mening is dat de ondernemingsraad van Randstad onevenredig is samengesteld, verlangt FNV Bondgenoten dat Randstad op korte termijn maatregelen neemt.

Voor meer informatie:
Han Westerhof, bestuurder FNV Bondgenoten: 020-5856192 of