Telfort wint beroepsprocedure frequentie Wireless Local Loop

Datum nieuwsfeit: 19-05-2000
Telfort persbericht

Amsterdam, 19 mei 2000 Goedkopere verbindingen met landelijk telecomnetwerk via straalverbindingen
Telfort wint beroepsprocedure frequenties wireless local loop De rechtbank van Rotterdam heeft Telfort in het gelijk gesteld in een beroepsprocedure over de uitgifte van frequenties voor Wireless Local Loop (WLL). Telfort beschikt over een vergunning voor kabelgebonden telecommunicatie-infrastructuur en heeft op grond daarvan recht op radiofrequenties ter ondersteuning van de vaste verbindingen. Deze uitspraak biedt Telfort de mogelijk-heid bedrijfsparken via multi-point straalverbindingen aan te sluiten op haar vaste netwerk.
Ton aan de Stegge, CEO Telfort: "Wij zijn blij dat de rechtbank ons in het gelijk heeft gesteld. Multi-point straalverbindingen bieden de mogelijkheid om overal in het land bedrijfsparken te ontsluiten, op een kostenefficiënte en kwalitatief goede manier. Zo profiteert de zakelijke markt van deze uitspraak."

Telfort kreeg in 1996 een landelijke vergunning voor kabelgebonden infrastructuur. Deze vergunning bracht een aantal rechten én verplichtingen met zich mee waaronder de verplichting een landelijk netwerk uit te rollen. Hier stond tegenover dat aan Telfort graafrechten en een voorkeursrecht op radiofrequenties werden toegekend. Deze radiofrequenties mogen worden gebruikt voor straalverbindingen, die op bepaalde plaatsen een vaste kabelverbinding kunnen vervangen.

Telfort kreeg zonder problemen aangevraagde radiofrequenties, die werden gebruikt voor single-point-to-point-verbindingen. Op 15 september 1999 heeft staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat echter een aanvraag voor radiofrequenties afgewezen, met als argument dat het hier ging om een multi-point-verbinding. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil frequenties voor deze toepassing veilen. Telfort heeft hard weten te maken dat ook dergelijke multi-point-verbindingen onder de rechten op basis van de vergunning vallen.
De rechtbank heeft Telfort gelijk gegeven.