Computer Associates waarschuwt voor gevaarlijke nieuwe worm

Computer Associates

Computer Associates waarschuwt voor gevaarlijke nieuwe worm

COMPUTERS RAKEN ONBRUIKBAAR, EMAIL SERVERS EN NETWERKEN LOPEN VAST

Nieuwegein, Islandia, 19 mei 2000 Computer Associates International, Inc. (CA) waarschuwt eBusiness-bedrijven en alle computergebruikers wereldwijd voor een nieuwe variant van de I Love You worm: VBS/Spammer.A. De nieuwe worm richt zich op gebruikers van het Microsoft Outlook-programma, maar gaat ook een stap verder. Na de eerste waarnemingen in Israël zijn inmiddels duizenden computers geïnfecteerd en down gegaan.

De worm meldt zich met de onderwerpregel FW: en een VBS-extensie in de body van het email-bericht. Telkens als er een nieuwe email wordt verzonden, wijzigt de naam van het bijgesloten bestand. Het is daardoor voor systeembeheerders lastig om het virus te lokaliseren.

De Spammer Worm verzendt zichzelf naar alle namen in het Outlook-adressenboek. Vervolgens zal de worm alle bestanden op de lokale harddisk en op de netwerkschijven hernoemen met een VBS-extensie en als bestandsgrootte nul vermelden. Dit maakt het computersysteem en het netwerk onbruikbaar. De nieuwe worm lijkt op de I Love You worm, maar na het debuggen van de code blijkt het een geheel nieuwe worm te zijn.

De omvang van de worm neemt tijdens de verspreiding toe. Daardoor kan een netwerk met veel email-verkeer vastlopen en zullen mail servers uitvallen.

Ieder email attachment met VBS-extensie moet, zonder te openen, onmiddellijk worden verwijderd. Netwerkbeheerders wordt geadviseerd om bij de gateway alle VBS-extensies tegen te houden. PC-gebruikers moeten oppassen voor de genoemde onderwerpregels en alle emails met deze tekst verwijderen.

Voor de laatste informatie over deze wormen kunnen gebruikers naar www.ca.com/virusinfo. Daar kan ook de nieuwste signature file van CAs toonaangevende antivirusoplossing InoculateIT worden gedownload. Voor persoonlijk gebruik biedt CA gratis downloads van antivirussoftware op antivirus.ca.com.

CAs InoculateIT is een antivirusoplossing die virusprotectie in netwerkomgevingen biedt. InoculateIT is gecertificeerd door de International Computer Security Association (ICSA). Daarbij is geconstateerd dat deze oplossing 100% van de virussen in the wild signaleert en netwerken beschermt tegen potentiële schadelijke en kostbare virusincidenten.

InoculateIT maakt deel uit van CAs eTrust-oplossingen die zijn gebouwd op CAs Unicenter TNG Framework. Hierdoor is een krachtige, uitgebreide en geïntegreerde oplossing mogelijk voor het bouwen, toepassen en beveiligen van eBusiness. eTrust maakt eBusiness mogelijk door alle bedrijfskritische middelen te beveiligen, van browser tot mainframe.

Over Computer Associates
Computer Associates International, Inc. (NYSE: CA) is wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfskritische software voor zakelijk gebruik. Computer Associates levert de end-to-end infrastructuur voor eBusiness door middel van innovatieve technologie, dienstverlening en opleidingen. Het concern telt 18.000 medewerkers en realiseerde over het kalenderjaar 1999 een omzet van 6,3 miljard US dollar. Bij de Nederlandse vestiging van Computer Associates in Nieuwegein werken ruim 150 mensen. U kunt CA bereiken op het world wide www.ca.com of via www.ca.com/offices/holland.
Alle producten en merknamen waaraan gerefereerd wordt, zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:
Aad Jan Roos, PR Officer
Computer Associates B.V
Postbus 577, 3430 AN Nieuwegein
Tel (030) 604 83 45
Fax (030) 605 12 34

© Copyright 1995-2000 Computer Associates International, Inc. Voor meer informatie over deze website kunt u contact opnemen met de webmaster