Flevolandse vrouwen in woord en beeld

Postadres: Postbus 73, 8200 AB Lelystad, Telefoon 0320-223113 Fax 0320-223661

Bezoekadres: Kamp 40-28, 8225 HK Lelystad

6 mei 2000

Bijeenkomst: Flevolandse vrouwen in woord en beeld

Vrijdagmiddag 19 mei a.s. vindt in Nieuw Land Poldermuseum te Lelystad de bijeenkomst plaats Flevolandse vrouwen in woord en beeld.

Tijdens de bijeenkomst zal aan de gedeputeerde voor Cultuur, mevr. L.M. Bouwmeester den Broeder het eerste exemplaar worden overhandigd van de publikatie Tien Flevolandse vrouwen in woord en beeld. Het boek bestaat uit tien portretten die laten zien hoe vrouwen uit Urk, Noord-oostpolder, Oostelijk en Zuidelijk Flevoland hebben bijgedragen aan de sociale opbouw van Flevoland en op welke wijze zij een invulling hebben gegeven en nog steeds geven aan het begrip 'werkende vrouw'.

De publikatie die door het Sociaal Historisch Centrum voor Flevoland is samengesteld is gebaseerd op interviews met tien vrouwen.

Vervolgens zal door de gedeputeerde voor Cultuur, mevr. Bouwmeester, de officiële opening worden verricht van de tentoonstelling Pioniersportretten. Flevolandse vrouwen in woord en beeld.

Aansluitend zal tijdens de bijeenkomst een door het EmancipatieBureau Flevoland georganiseerd debat plaatsvinden over de sociaal-economische toekomst van vrouwen in Flevoland.

Door Omroep Flevoland zal vanaf 25 mei de negendelige tv serie Flevolandse vrouwen in woord en beeld worden uitgezonden. Daarnaast besteedt Omroep Flevoland in een aantal radio-uitzendingen aandacht aan de geportretteerde vrouwen.

Tien Flevolandse vrouwen in woord en beeld is een samenwerkingsproject van het Sociaal Historisch Centrum voor Flevoland, Nieuw Land Poldermuseum, EmancipatieBureau Flevoland en Omroep Flevoland.

Voor meer informatie: drs G.H.L. Tiesinga, tel 0320-223113
Achtergrond samenwerkingsproject
Flevolandse vrouwen in woord en beeld

In 1998 werd op verschillende plaatsen in Nederland het feit herdacht dat honderd jaar geleden de Nationale Tentoonstelling Vrouwenarbeid in Den Haag had plaatsgevonden waarin een beeld werd geschetst van de stand van zaken rond vrouwenarbeid in Nederland en de Nederlandse koloniën op dat moment. In het kader van de herdenking van deze tentoonstelling organiseerde Nieuw Land Poldermuseum op 5 maart 1998 een studiedag met als thema 'Vrouwenwerk. Ondernemende vrouwen in de agrarische sector in Flevo-land'.

In een forumdiscussie werden diverse facetten van het leven van agrarische Flevolandse vrouwen belicht. Een bescheiden tentoonstelling met documenten en voorwerpen rond het leven en werken van deze vrouwen in de zich ontwikkelende provincie Flevoland trok veel belangstelling. Na het Laura Bouwmeester Ontbijt, dat in het kader van de viering van Internationale Vrouwendag (8 maart) werd georganiseerd door het EmancipatieBureau Flevoland en gedurende welke vier vrouwen vertelden over hun leven en werken in Flevoland, brachten de deelnemers tevens een bezoek aan deze tentoonstelling in Nieuw Land Poldermuseum.

Zowel op de studiedag als na afloop van het Laura Bouwmeester Ontbijt werd een lezing gehouden door Willy van der Most van het Sociaal Historisch Centrum voor Flevoland over de positie van vrouwen tijdens het kolonisatieproces van Flevoland.

Het enthousiasme van de vrouwen die deze bijeenkomsten bezochten heeft geleid tot een gezamenlijk project van de volgende vier organisaties:
-Sociaal Historisch Centrum voor Flevoland

-Nieuw Land Poldermuseum

-EmancipatieBureau Flevoland

-Omroep Flevoland

Doel van het project is via interviews portretten van vrouwenlevens te vervaardigen waarin het werk van de vrouw en haar positie in de Flevolandse samenleving centraal staat. Het gaat hierbij om vrouwen die zich in Flevoland in hun werk dermate hebben onderscheiden dat het aanbeveling verdient hun verhaal, op band en in boekvorm, voor het nageslacht vast te leggen.

Het Sociaal Historisch Centrum voor Flevoland maakt een boek Tien Flevolandse vrouwen in woord en beeld op basis van interviews met tien Flevolandse vrouwen.
Poldermuseum Nieuw Land verzorgt een tentoonstelling Pioniersportretten. Flevolandse vrouwen in woord en beeld.
EmancipatieBureau Flevoland organiseert een debat over de sociaal-economische toekomst van vrouwen in Flevoland. En Omroep Flevoland maakt een aantal radio-uitzendingen en een tv serie Flevolandse vrouwen in woord en beeld.

Vrijdagmiddag 19 mei a.s. komen al deze activiteiten samen in een bijeenkomst in Poldermuseum Nieuw Land in Lelystad.