Open dag bij bouw van productieplatform Wintershall Noordzee

Datum nieuwsfeit: 20-05-2000

Open dag bij bouw van productieplatform Wintershall

Wintershall opent de deuren van haar nieuwe productieplatform. De bouw van het productieplatform A6-A, dat in augustus van dit jaar het eerste gas uit het Duitse deel van de Noordzee zal gaan produceren, vordert goed. Reden voor Wintershall Noordzee B.V., de ontwerper en uitvoerder van het project, om op 20 mei aanstaande haar toeleveranciers en medewerkers met familie persoonlijk uit te nodigen. Genodigden krijgen de unieke mogelijkheid om het platform te bezoeken op de werf van Grootint in Zwijndrecht, alwaar het gebouwd is.

Het productieplatform is 44 meter lang en 24 meter breed. Het heeft productiefaciliteiten, een helicopterplatform en de nodige faciliteiten voor de bemanning. Zo zijn er acht hutten, is er een keuken, een ruimte om te eten, een zitgedeelte en een fitness kamer. In principe kunnen er in totaal 24 personen verblijven op het platform. Het platform zal echter continu door acht mensen bemand worden die elke week worden afgelost. Het productieplatform zal geplaatst worden op het veld A6/B4, ongeveer 300 kilometer uit de Duitse kust. Dit is het eerste offshore-project dat wordt uitgezet in de Duitse sector van het Continentaal Plat in de Noordzee. Het geproduceerde aardgas zal worden geleverd aan de Nederlandse Gasunie.
In 1999 is men reeds begonnen met de voorbereidingen voor de winning van het aardgas uit dit veld. Zo werd in juli van het afgelopen jaar reeds het onderstel van het productieplatform, het jacket, geplaatst. Op dit jacket zal in juni van dit jaar het te bezichtigen bovenstuk geplaatst worden. In totaal zal de hoogte van het geheel dan 43 meter boven de zeespiegel zijn. Het boorplatform ‘Transocean Nordic' heeft in veld A6/B4 drie productieputten geboord. Het aardgas zal vanaf het platform via een pijpleiding worden verbonden met de bestaande
NOGAT-pijpleiding in het Nederlandse deel van de Noordzee. Via een tweede leiding wordt het meegewonnen condensaat getransporteerd.
Het ‘Deutsches Noordseekonsortium', de eigenaar van het platform, heeft in februari 1999 voor de verkoop van het aardgas uit dit veld een contract getekend met de N.V. Nederlandse Gasunie. Wintershall Noordzee B.V., de Nederlandse dochter van Wintershall AG is verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering van het project, alsmede voor de productie van het aardgas. De belangenverdeling van de leden van het Deutsches Nordseekonsortium is: 40,45 procent voor BEB Erdgas und Erdöl GmbH; 7,1 procent voor RWE -DEA AG; 2,5 procent voor EWE AG en
49,95 procent voor Wintershall AG.

BASF Nederland B.V.
afdeling Communicatie