Heibel rond Multiculturele Sportdag Tilburg

Datum nieuwsfeit: 20-05-2000

Heibel rond ceremoniemeester Multiculturele Sportdag Tilburg

Het was een goed idee om het Turkse olieworstelen op het programma te zetten. De sport is de afgelopen jaren in Nederland razend populair geworden. Burgemeester Stekelenburg zou persoonlijk langs komen. Olieworstelen blijkt echter meer te zijn dan zomaar en sport. De bijbehorende eeuwenoude tradities kun je niet ongestraft verkwanselen. Woedende olieworstelaars en een boycot van de wedstrijd door de Nederlandse Olieworstel Federatie zijn het gevolg.

Wat is er gebeurd? De gemeente Tilburg besloot na eerst de vereniging die deze ´most macho of all sports´ in ons land introduceerde te hebben gevraagd hun bij het organiseren van een wedstrijd in Tilburg, niet met Türkevi, maar maar met een ex-vrijwilliger van deze organisatie in zee te gaan.

Veyis Güngör, voorzitter van voornoemde vereniging: De aap kwam al snel uit de mouw. De vrijwilliger had plannen zelf olieworstelwedstrijden te organiseren. Om welke bedragen het gaat weten we niet, wel dat hij de gemeente Tilburg vervolgens opzadelde met een bankdirecteur die hij als Europees aga van het olieworstelen introduceerde. Het duo ging voortvarend te werk. Voor de gemeente Tilburg werden affiches gedrukt waarop niet alleen geheel ten onrechte de naam van Türkevi als sponsor stond vermeld, maar vooral met vette letters dat de bankdirecteur Europees olieworstel-aga zou zijn.

Terwijl er al sinds september 1999 een echte Euro-aga voor het Europees Kampioenschap was: de heer Zeki Balci. Die had tijdens de laatste Amsterdam Kirkpinar, de EK olieworstelen maar liefst 70.000 gulden geboden op het schaap. Als hoogste bieder had hij daardoor deze erefunctie van ceremoniemeester van het olieworstelen verkregen. Op de poster van het komende Europees Kampioenschap van 4 juni a.s. staat een bescheiden foto van de ware euro-aga.

´Dat weten ze in Tilburg toch niet´ moet men gedacht hebben. Bovendien had de ex-vrijwilliger van Türkevi laten weten dat hij maar al te graag met burgemeester Stekelenburg in contact wilde komen. Veyis Güngör: ´Toen we destijds de wedstrijd in Tilburg bespraken ging het hem er vooral om met Stekelenburg in contact te komen, want die zou volgens hem de opvolger van Kok worden´. Hoe dan ook, met succes wist men Stekelenburg te strikken de officiele opening van deze schertvertoning te komen verrichten. Om verzekerd te zijn van de aandacht van onze toekomstige premier lieten de ex-vrijwilliger en de nep-aga ook nog extra posters drukken met een soloportret van de bankdirecteur als ´Europees Olieworstel Aga 2000´.

Niet de echte Euro-aga Zeki Balci noch de officiele olieworstelbond, maar de atleten reageerden als eersten furieus op dit gesol met de nationale sport van Turkije. Een groep olieworstelaars uit Den Haag schreef een woedende brief aan Türkevi om te stoppen met dit ´onwaardige gesjoemel´. Omdat men ten onrechte ook de naam van Türkevi op de affiches had gedrukt, kreeg deze vereniging de volle laag. ´Zo spring je niet met een meer dan 6 eeuwen oude traditie om. Dit is hetzelfde als bij een voetbalmatch plotseling de scheidrechter vervangen door een bevriende bankrelatie´.

Ongetwijfeld schrok ook de directeur van de Rotterdamse bank van de reacties op zijn overal aangeplakte leugen. Een week voor de wedstrijd werd de fout afgeplakt met een strookje waarop Europa was vervangen door Holland, hoewel de man in kwestie zich zelfs geen Tilburg-aga mag noemen als hij burgemeester Stelenburg welkom heet als euro-aga 2000. Veyis Güngör betreurt de gang van zaken. ´Ik zal burgemeester Stekelenburg in elk geval laten weten dat onze organisatie hier helemaal niets mee te maken heeft en hem uitnodigen om op zondag 4 juni a.s. aanwezig te zijn tijdens de Amsterdam Kirkpinar. Daar zal hij dan worden ontvangen door de enig echte euro-aga 2000, Zeki Balci.

Verdere info Tilburgse Multiculturele Sportdag via coördinatrice Canan Yeniceden 0626674496

Amsterdam Kirkpinar of Oiled Wrestling
(Türkevi/MokumTV/Türkiyemspor