Jonge Democraten: gekozen burgemeester in gevaar

Datum nieuwsfeit: 21-05-2000
Jonge Democraten

Aan: Parlementaire en Nieuwsredactie
Van: Jonge Democraten
Datum: 21 mei 2000
Betreft: Gekozen burgemeester

JD: GEKOZEN BURGEMEESTER IN GEVAAR
De Jonge Democaten, de politieke jongerenorganisatie gelieerd aan D66, maken zich ernstige zorgen over de invoering van de gekozen burgemeester. Vrijdag besloot het kabinet om geen standpunt in te nemen over de invoering van een rechtstreeks gekozen burgemeester. Hiermee schuift Paars II de discussie door naar een volgende kabinetsformatie. De JD was al uiterst kritisch toen D66 tijdens de formatie van Paars II instemde met het burgemeesterscompomis, en ziet haar vrees nu waarheid worden. . De Jonge Democraten vrezen dat de kans levensgroot aanwezig is dat dit uitstel van het kabinet tot afstel zal leiden: Zowel VVD, Groenlinks als het CDA zijn tegen een rechtstreeks gekozen burgemeester en zullen dat bij een volgende formatie eisen.

De eerste en misschien enige kans om dit dreigende afstel te keren is een burgemeestersreferendum in Amsterdam in 2001. De Jonge Democraten roepen D66 in Amsterdam en in de Tweede Kamer op om de hoogst mogelijke druk uit te oefenen om dat referendum in Amsterdam te laten doorgaan.

Boris van der Ham, landelijk voorzitter Jonge Democraten: “Het is van belang dat de volgende burgemeester van Amsterdam via een burgemeestersreferendum gekozen wordt. Als de kiezer eenmaal heeft geproefd aan deze grotere invloed op het bestuur, laat hij zich die niet meer afnemen. Een gekozen burgemeester in Amsterdam is een belangrijke stok tussen de deur als CDA, VVD en Groenlinks tijdens een volgende formatie zouden pleiten tegen het direct kiezen van de burgemeester”

De fracties van VVD, Groenlinks en het CDA zijn zowel in de Tweede Kamer als in de Amsterdamse gemeenteraad uiterst huiverig voor een burgemeestersreferendum in 2001. Tegerlijkertijd zien veel PvdA-ers niets in een burgemeestersreferendum in Amsterdam, waarschijnlijk uit vrees dat er een burgemeester van een andere partij dan de PvdA zal worden gekozen. De houding van VVD, CDA, PvdA en Groenlinks voorspelt weinig goeds voor een toekomstige kabinetsformatie.

Hoewel een ruime meerderheid van de bevolking voor een rechtstreeks gekozen burgemeester is, is de kans toch groot dat die er bij een volgende formatie niet komt. Er is dus haast geboden bij het experimenteren met de gekozen burgemeester. En omdat in de overige grote steden, Utrecht, Rotterdam en Den Haag er geen burgemeestersvacatures te verwachten zijn, is Amsterdam de eerste en waarschijnlijk enige mogelijkheid tijdens deze kabinetsperiode.

Voor meer informatie:

Jasper Hormann,