Hengstenhouderij onder laag Btw-tarief

Productschappen Vee, Vlees en Eieren

persbericht 17, 22 mei 2000

Hengstenhouderij onder laag btw-tarief

Voor de hengstenhouderij geldt vanaf 2001 het lage BTW-tarief van 6%. Dat heeft het Ministerie van Financiën aan de Productschappen Vee, Vlees en Eieren bekendgemaakt. Het gaat om het tarief voor de inseminatie van merries en de levering van sperma door de hengstenhouders.

De kosten voor de hengstenhouderij worden fors lager en ook stamboeken zijn in de nieuwe situatie een stuk goedkoper uit. Het bereikte akkoord heeft aan de andere kant ook voordelen voor de Belastingdienst. De regeling is eenvoudiger en eerlijker en geeft minder administratieve kosten.

Zodra de maatregel is ingevoerd, heeft een hengstenhouder geen landbouw-verklaring meer nodig van de merriehouder om voor het lage tarief van 6% in aanmerking te komen. De regeling gaat in 2001 in als onderdeel van het nieuwe Belastingplan. Een en ander heeft het Ministerie laten weten aan het Sectorbestuur Paarden van de PVE.

Het sectorbestuur heeft samen met de Federatie van Bonden van Hengsten-houders (FBH) de knelpunten ten aanzien van de BTW in de hengstenhouderij in kaart gebracht. Vervolgens is voor belastinginspecteurs een excursie gehouden om hen inzicht te geven in de praktijk. Daarna is een voorstel gemaakt voor het Ministerie, met steun van de Belastingdienst. Nu Financiën akkoord is gegaan, is er eindelijk een oplossing bereikt voor het al jaren slepende BTW-probleem.

Het Sectorbestuur Paarden probeert nu in overleg met de Belastingdienst de knelpunten bij pensionstalling en de manegelessen op te lossen.