Visie Skarsterlân en Heerenveen: evenwichtige ontwikkeling

Datum nieuwsfeit: 22-05-2000

Hoofdpagina Cracktate nijs Besluitenlijsten B&W Terug

Joure/Heerenveen, 22 mei 2000.

Gezamenlijke visie richt zich op evenwichtige ontwikkeling Skarsterlân en Heerenveen.

De colleges van burgemeester en wethouders van Skarsterlân en Heerenveen willen samen zoeken naar een evenwichtige uitbreiding van beide gemeenten met bedrijventerreinen en woningen. Omwille van een goede ruimtelijke ontwikkeling van beide plaatsen en het tussenliggende gebied wordt aan beide gemeenteraden voorgesteld om in te stemmen met een overeenkomst, die is gericht op het laten opstellen van een integrale, gezamenlijke ontwikkelingsvisie. Gekeken zal daarbij worden naar het gebied tussen beide plaatsen; de kern Joure en het gebied ten westen daarvan (Woudfennen), alsook de kern Heerenveen en het gebied ten westen daarvan; het gebied ten noordwesten van het klaverblad tot aan de Leeuwarderstraatweg; het noord-oost kwadrant van het klaverblad en het gebied ten oosten van het IBF. Dat worden de zogenaamde zoekgebieden genoemd.

Uitgangspunt van de ontwikkelingsvisie is dat beide plaatsen zich aanvullend op elkaar zullen blijven ontwikkelen met behoud van de eigen bestaande identiteit. Joure is daarbij een centrum met een regionale functie voor het platteland en Heerenveen het regionale centrum met een stedelijke signatuur. Om te voorkomen dat beide plaatsen tot één geheel zullen samensmelten zal tussen Joure en Heerenveen een gebied behouden blijven met handhaving van de bestaande agrarische functie.

De bestuursovereenkomst tussen de gemeenten Skarsterlân en Heerenveen is een belangrijke bouwsteen voor de structuurvisie die in voorbereiding is voor het totale A7-gebied (de gemeenten Sneek, Skarsterlân, Heerenveen, Opsterland en Smallingerland). De Skarsterlân-Heerenveen bestuursovereenkomst zal op 5 juni a.s. worden besproken in raadscommissies van beide gemeenten. In de loop van juni zal algemene informatie over de overeenkomst worden gegeven. De feitelijke inspraak komt na de vakantieperiode aan de orde. Dat gebeurt dan in het kader van de inspraak over de structuurvisie voor de hele A7-zone, omdat de procedure voor de ontwikkeling van die visie versneld wordt uitgevoerd.

De overeenkomst tussen beide buurgemeenten richt zich niet alleen op de ontwikkeling van bedrijventerreinen, maar omvat ook plannen aangaande woningbouw. Nadat het woongebied Skoatterwâld is volgebouwd en Heerenveen behoefte heeft aan meer woningen, is het college van burgemeester en wethouders van Skarsterlân bereid eraan mee te werken dat Heerenveen een woonwijk kan creëren over de Van Engelenvaart ten westen van de woonwijk De Greiden.

Vooralsnog wordt geen rekening gehouden met de consequenties van de aanleg van de Zuiderzeespoorlijn. Als meer duidelijkheid omtrent de komst is, dan zullen de gevolgen van die spoorverbinding zeker invloed hebben op de overeenkomst. Wél vastgelegd is de benodigde ruimte voor het tracé, en wel aan de noordkant van de A7.