Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Maandag 22 mei 2000

Dagelijkse berichten

Winschoten: aangifte bedreiging met vuurwapen
De politie onderzoekt een aangifte van bedreiging met een vuurwapen, waarmee volgens aangever zondagmorgen omstreeks 6.00 uur tevens op hem zou zijn geschoten op het Marktplein in Winschoten. Het gaat om een 27-jarige inwoner van Utrecht die zondag rond het middaguur aangifte deed bij de politie in Winschoten. Aan de hand van het eerste onderzoek is gisteren een 33-jarige inwoner van Winschoten aangehouden. Hij wordt verdacht van bedreiging met een vuurwapen. Of er wel of niet geschoten is moet nog blijken uit nader onderzoek. De technische recherche heeft gisteren op het Marktplein een uitgebreid sporenonderzoek gedaan. De verdachte zit vast en moet nog nader worden gehoord. In die zin kan over de bevindingen van het politieonderzoek geen nadere informatie worden verstrekt.

Midwolde: fietser gewond bij botsing
Een 17-jarige fietser uit Tolbert raakte gewond, nadat hij gistermorgen op de Noorderweg bij Midwolde werd geschept door een personenauto. Hij is met hoofdletsel overgebracht naar het ziekenhuis. De jongeman stak plotseling vanaf de parallelweg de rijbaan over vlak voor de naderende automobilist langs. Deze, een 27-jarige inwoner van Marum, kon daardoor een aanrijding niet meer voorkomen.. De fiets raakte totaal vernield. De auto was licht beschadigd.
Wildervank: alcomobilist
Een 23-jarihge automobilist uit de gemeente AA en Hunze is gisteravond op de Kielsterachterweg bij Wildervank betrapt op het rijden onder invloed van alcohol. Bij controle bleek de man 2,4 promille in zijn bloed te hebben. Tevens bleek dat hij geen geldig rijbewijs te hebben. Hij kreeg een rijverbod van 15 uren. De politie maakt proces-verbaal op.

Groningen:

Haren: Dronken automobilist in sloot
Een 23-jarige man uit de gemeente Loppersum raakte gisteravond met zijn auto in een sloot langs de Oosterweg in Haren. De man verklaarde tegenover de politie door een andere, onbekend gebleven automobilist te zijn gesneden en daardoor de macht over het stuur te zijn kwijt geraakt. De bestuurder bleek bij het politieonderzoek onder invloed van alcohol te verkeren. Bij hem werd bij de ademanalyse een bloedalcoholgehalte van 1 promille gemeten. Het rijbewijs van de bestuurder, die bij het ongeval overigens niet gewond raakte, is door de politie ingevorderd. Hij is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. De auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot getakeld.

Fietsendief aangehouden
Op het Hoornsediep in Groningen heeft de politie gisteravond een 35-jarige man uit Groningen aangehouden. Een getuige zag dat de man nabij het Hoofdstation een slot van een fiets vernielde en de fiets vervolgens mee nam. Hij kon even later worden aangehouden. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. Hij krijgt een geldboete van 500 gulden. De fiets wordt teruggegeven aan de eigenaresse.
Man beroofd bij pinautomaat
Een 22-jarige man uit Groningen is gisteravond beroofd tijdens het pinnen van een geldbedrag van 25 gulden. De man betrok zijn geld uit een pinautomaat aan de Guldenstraat in Groningen. Terwijl hij op zijn geld stond te wachten werd hij plotseling door een man met een hard voorwerp op zijn rug geslagen. Uit angst ernstig te worden mishandeld vluchtte de man op zijn fiets met achterlating van zijn pinpas en het geld dat nog uit de automaat moest komen. Een getuige die de beroving zag gebeuren heeft samen met een collega nog getracht de dader te achterhalen. Zij slaagden daar echter niet in. Het slachtoffer heeft aangifte gedaan bij de politie. Hij raakte niet gewond. Er wordt een nader onderzoek ingesteld.

Straatrovers aangehouden
De politie heeft gistermiddag twee mannen in de leeftijd van 23 en 20 jaar aangehouden wegens een poging tot beroving van een 15-jarige jongen uit Groningen. Surveillerende politiemensen werden op het Gedempte Zuiderdiep in Groningen aangesproken door een 13-jarige jongen uit Groningen die vertelde dat zijn broer even verder op werd beroofd. De knaap wees daarbij een dader aan. Die ging er vandoor maar kon na een korte achtervolging te voet door de politie worden gepakt. De verdachte was in gezelschap van een mededader. Die ging er op de fiets vandoor. Op basis van het door het slachtoffer en zijn broer opgegeven signalement kon deze man korte tijd later in de Oude Ebbingestraat worden aangehouden. Beide verdachten zijn ingesloten. Ze hadden nog geen geld of andere waardevolle voorwerpen buitgemaakt. Bij de poging tot beroving maakte één van de daders gebruik van een mes. Bij het politieonderzoek werd dat mes teruggevonden in een afvalbak vlak bij de plaats van de beroving. De politie stelt een onderzoek in naar andere soortgelijke berovingen.

Haren: Gewonde bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Rijksstraatweg in Haren is gisteravond een 33-jarige man uit Den Bosch gewond geraakt. Het slachtoffer reed als passagier mee in een auto bestuurd door een 34-jarige man uit Rotterdam. Die kreeg op de kruising met de Dr. E.H. Ebelsweg in Haren ging voorrang van een linksaf slaande taxi bestuurd door een 44-jarige man uit Tynaarloo. Er ontstond een aanrijding waarbij het slachtoffer armletsel opliep. Hij is voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht. Beide voertuigen liepen bij het ongeval aanzienlijke schade op. Ze zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.
Automobilist gewond bij aanrijding
Een 63-jarige automobilist uit Groningen is gistermiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Rijksweg in Groningen. De man reed in de richting van Oosterhoogebrug en moest op een gegeven moment vaart minderen omdat voor hem rijdende autos afremden. Hij werd daarbij van achteren aangereden door een 36-jarige automobilist uit Groningen. Tengevolge van de aanrijding belandde het slachtoffer met zijn wagen in het Damsterdiep. Hij is met nekletsel naar een ziekenhuis gebracht. De automobilist die het ongeval veroorzaakte botste vervolgens ook nog achter tegen de auto van een 37-jarige vrouw uit Groningen aan. Zij reed voor de wagen van het slachtoffer. Diens auto en de wagen van de automobilist die op hem botste raakten beiden totall-loss. De wagen van de automobiliste uit Groningen raakte aan de achterkant beschadigd.

Mannen aangehouden na vechtpartij
Op de Antonius Deusinglaan in Groningen heeft de politie gistermorgen drie mannen in de leeftijd van 17 tot 21-jaar uit Groningen aangehouden wegens mishandeling en openlijke geweldpleging. De mannen waren betrokken bij een vechtpartij waarbij een 34-jarige vrouw uit Groningen meerdere keren in het gezicht werd geslagen. De vechtpartij werd telefonisch bij de politie gemeld. Agenten die op de opgegeven plek poolshoogte gingen nemen troffen een 4-tal met elkaar vechtende mannen aan. Nadat de partijen door de agenten waren gescheiden bleek uit verklaringen van een aantal getuigen dat de vrouw door de drie verdachten was geslagen. Die zijn daarop door de politie aangehouden. De vechtpartij is vermoedelijk ontstaan na een ruzie over beledigende opmerkingen van de verdachten aan het adres van de mishandelde vrouw. De verdachte zijn naar het politiebureau gebracht en ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. De politie stelt een nader onderzoek in.
Groningen: politieauto aangereden
Op de hoek Boerhaavelaan, Laan Corpus den Hoorn en Van Swietenlaan in Groningen is gistermorgen een politiebusje aangereden met daarin MEers. Een 41-jarige automobilist uit Groningen verleende geen voorrang aan de van rechts komende politiebus, waardoor de botsing ontstond. De politiebus sloeg daarna om, waarbij een 50-jarige politieman uit Uithuizen gewond raakte. Hij is met inwendige klachten overgebracht naar het ziekenhuis. De 39-jarige chauffeur en twee andere inzittenden kwamen met de schrik vrij. De chauffeur van de personenauto en een 25-jarige inzittende is eveneens voor nader onderzoek naar het ziekenhuis overgebracht. De beide voertuigen raakten zwaar beschadigd. De Meers waren op weg naar het politiebureau aan de Schweitzerlaan in verband met de inzet ten behoeven van de voetbalwedstrijd van FC Groningen.

Inlichtingen Afdeling Communicatie 050 5995010