Onderzoek Natuur en Milieu: besluitvorming wegen kan beter

Datum nieuwsfeit: 22-05-2000
Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 22 mei 2000

Besluitvorming over wegen kan veel beter

Belangen economie, natuur en milieu beter afwegen

De besluitvorming over wegenaanleg kan sterk worden verbeterd. Dat is van belang om ook natuur, milieu en leefbaarheid goed in de afwegingen te kunnen betrekken. Dat concludeert het advies- en ingenieursbureau DHV Milieu en Infrastructuur in het onderzoeksrapport 'Wikken over wegen' in opdracht van Stichting Natuur en Milieu. De milieuorganisatie heeft minister Netelenbos van Verkeer het rapport aangeboden en haar verzocht de aanbevelingen, waaronder herziening van de Tracéwet, over te nemen.

Bij de aanleg van een nieuwe weg spelen vanouds economische belangen de hoofdrol. Verkeerswensen worden afgewogen tegen de kosten. De grote belangen van natuur, milieu, landschap en leefbaarheid worden nog veel te weinig in de afwegingen meegenomen. Dit gebrek manifesteert zich in de heftige tegenstand tegen nieuwe wegen die - meestal in een laat stadium - oplaait. DHV beveelt aan de besluitvorming te verbeteren door een betere afweging tussen de voor- en nadelen voor het milieu en de economie. Belangrijk is dat de studie naar een nieuwe weg niet wordt gedaan met alleen 'de verkeersbril' op, maar dat zij een integrale analyse geeft van mobiliteit, verstedelijking, leefmilieu, ecologie en landschap. Het beschouwen van problemen in hun samenhang kan andere oplossingen geven dan de gebruikelijke varianten voor een wegverbinding. Het oordeel over nut en noodzaak van een nieuwe weg dient aan het eind van de vaststelling van het tracé plaats te vinden en niet eerder, zoals nu het geval is. Pas dan zijn er immers voldoende diepgaande onderzoeksgegevens beschikbaar en kan een afgewogen beslissing plaatsvinden. DHV zet grote vraagtekens bij de gangbare stelling dat een nieuwe weg automatisch goed is voor de economie van een gebied. Er is nooit aangetoond dat investeringen in wegen zo effectief uitpakken. Grondig onderzoek naar de werkelijke economische effecten van nieuwe wegen is geboden.

De huidige Tracéwet, die de besluitvorming over nieuwe wegen regelt, heeft een problematisch karakter. De wet leidt als het ware vanzelf tot de genoemde eenzijdige benadering. Een fundamentele herziening is dringend gewenst.