Buijs (CDA): stop uitkleden gezondheidszorg Zeeland

Datum nieuwsfeit: 22-05-2000

Buijs: stop uitkleden gezondheidszorg Zeeland (220500)

Den Haag, 22 mei 2000

Minister Borst moet de aangenomen CDA-motie over het behoud van kleinere ziekenhuizen in de regio uitvoeren. Dat betekent dat het ziekenhuis in Zierikzee de functies verloskunde en interne geneeskunde volwaardig moet behouden. Dit zegt woordvoerder Siem Buijs vandaag tijdens een werkbezoek aan Zeeland.

Siem Buijs: "De Kamer wil dat de kleinere perifere ziekehuizen blijven bestaan omdat deze van groot belang zijn voor de zorg in bepaalde regio's. Deze ziekenhuizen garanderen toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg. Met onze motie hebben we de minister gevraagd ervoor te zorgen dat er gestopt wordt met het opheffen van deze ziekenhuizen. Wat nu in de praktijk blijkt, is dat sommige van de kleinere ziekenhuizen stilletjes worden uitgekleed. De EHBO-functie van het ziekenhuis in Zierikzee is ingekrompen (de 24 uurs voorziening is opgeheven) en de afdeling Interne Geneeskunde dreigt te verdwijnen. Zo vermindert de brede zorgfunctie van dit ziekenhuis langzamerhand. De stap naar opheffen is dan makkelijk gemaakt. Wij willen dat de minister onze motie naar letter en geest uitvoert en de kleinere ziekenhuizen volwaardig laat bestaan".

Het CDA pleit tevens voor meer budgettaire armslag voor ambulancediensten en de traumaheli. Buijs: "Zeeuws Vlaanderen wordt nu met de traumaheli vanuit Brugge bereikt. Er gaan berichten dat dit wordt overgenomen door de traumaheli's van Zuid-West Nederland. Dat betekent dat de aanvliegtijd van 15 minuten niet meer haalbaar zou zijn. Heel onverstandig. Zou het niet veel beter zijn om enkele tienduizenden guldens ter beschikking te stellen aan de trauma-heli voor Brugge, zodat de aanvliegtijd van 15 minuten gewaarborgd blijft? We praten hier over een gering bedrag, dat kan toch niet het probleem zijn?! Een praktische oplossing is veruit te verkiezen boven een bureaucratische. En mevrouw Borst kan niet wegkomen met de buitengewoon wijze opmerking: "wie dat betaalt, dat zien we dan wel weer". Het is haar verantwoordelijkheid dit goed te regelen. "

Woordvoerder: Siem Buijs, telefoon 0113-230305 of 06-53160132 Voor verdere informatie: Bieke Oskam, telefoon 070-3182509