Brief VenW inzake de mainportontwikkeling Rotterdam

Datum nieuwsfeit: 22-05-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Brief VenW inzake de mainportontwikkeling rotterdam
Gemaakt: 24-5-2000 tijd: 11:17

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 22 mei 2000

Zoals u weet heeft van 14 december 1999 tot 22 februari 2000 de marktconsultatie van het Project Mainportontwikkeling (PMR) Rotterdam plaatsgevonden. Ongeveer 50 partijen hebben hierop inhoudelijk gereageerd. De resultaten van deze reacties zijn in bijgevoegd document beschreven. De resultaten vormen mede een basis voor de inhoud van een Publiek Programma van Eisen, waarop een Europese aanbesteding plaats kan vinden. Dit Publiek Programma van Eisen zal met het parlement worden besproken.

De begeleidingscommissies van PMR en Ontwikkeling Nationale Luchthaven (ONL) hebben op verzoek van mij een onderzoek gedaan naar de rol van de rijksoverheid bij projecten zoals PMR en ONL. Het resultaat van het onderzoek is op 13 april 2000 aan mij aangeboden. Op basis dit advies wordt momenteel gekeken naar de inrichting van het vervolg van Project Mainportontwikkeling Rotterdam. Ter informatie voeg ik het advies van de begeleidingscommissie bij deze brief.

Tevens zend ik u hierbij het onderzoeksrapport Bestuur en Beheer van de Rotterdamse haven van mr Chr. Van Krimpen van Port Management Consultants Rotterdam. Dit heb ik u toegezegd tijdens het Algemeen Overleg over de Tweede Voortgangsnota

Zeehavenbeleid van 11 april 2000. De resultaten van dit onderzoek vormen input over de institutionele positie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Hierover vindt nog nader overleg plaats met de Gemeente Rotterdam. De resultaten daarvan worden meegenomen in het Publiek Programma van Eisen en het bijbehorende PPS-model. Eind maart
2000 is de Integrale Projectnota Landaanwinning opgeleverd. Deze vindt u ter informatie bij deze brief gevoegd.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,