Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

LOM- en MLK-leerlingen blijven ver achter bij basisonderwijs

Datum nieuwsfeit: 22-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Cito

Periodieke peiling rekenonderwijs
LOM- en MLK-leerlingen blijven ver achter bij basisonderwijs
Persbericht 22 mei 2000

Kinderen van LOM- en MLK-scholen rekenen minder goed dan hun leeftijdgenootjes in het basisonderwijs. Het gemiddelde niveau van een
12-jarige
LOM-leerling is vergelijkbaar met dat van een leerling aan het eind van groep vijf. Zo'n 6 tot 13 procent van de 12-jarige LOM-leerlingen rekent op of boven het niveau van de gemiddelde leerling aan het eind van groep 7 in het basisonderwijs. Het gemiddelde niveau van 13-jarige LOM-leerlingen is vergelijkbaar met dat van leerlingen aan het einde van groep zes.
Het gemiddelde niveau van een MLK-leerling van 12 jaar is vergelijkbaar met het niveau van een basisschoolleerling aan het eind van groep vier. Een jaar later rekenen MLK-kinderen ook op het niveau van een leerling aan het eind van groep vijf.
Dat blijkt uit de tweede periodieke peiling naar de reken-wiskundevaardigheid van 12- en 13-jarige LOM- en MLK-leerlingen. Het onderzoek werd in 1997 uitgevoerd door het Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito) in Arnhem. De resultaten staan in het rapport Balans van het reken-wiskundeonderwijs in LOM- en MLK-scholen.
Basisstof
Het onderzoek naar de rekenvaardigheid van de LOM- en MLK-leerlingen gaat over tien onderwerpen, zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, meten, tijd en geld. Voor elk onderwerp zijn opgaven ontwikkeld in niveau variërend van jaargroep vier tot en met jaargroep acht van het basisonderwijs. Afhankelijk van een indicatie van de groepsleraar kregen de leerlingen opgaven van een bepaald niveau voorgelegd. Dezelfde opgaven zijn ook voorgelegd aan basisschoolleerlingen in de jaargroepen 4 tot en met 8. Daardoor werd een vergelijking tussen de verschillende groepen mogelijk. Deze achterstand van LOM-leerlingen ten opzichte van hun leeftijdgenoten in het basisonderwijs krijgt nog extra betekenis wanneer men bedenkt dat de meeste LOM-leerlingen alleen de basisstof leren. Onderwerpen als breuken, procenten en verhoudingen komen slechts op zeer beperkte schaal aan de orde.

Methoden
Voor het reken-wiskundeonderwijs aan LOM-leerlingen worden hoofdzakelijk realistische reken-wiskundemethoden voor het basisonderwijs gebruikt. Wel is er een duidelijk onderscheid in de organisatie van het onderwijs: leraren in het speciaal onderwijs passen vrijwel allemaal vergaande vormen van gedifferentieerd onderwijs toe. In het MLK-onderwijs gebruiken leerkrachten overwegend specifieke MLK-leermiddelen.

Weer Samen Naar School
De Cito-onderzoekers zijn van mening dat het Weer Samen Naar School-beleid met kracht moet worden voortgezet waar het gaat om het voorkomen van verwijzingen naar het speciaal onderwijs door tijdig extra zorg aan probleemleerlingen te bieden. 'De resultaten van deze rekenpeiling in het speciaal onderwijs tonen echter aan dat veel LOM-leerlingen - ondanks een in principe op hun achterstand aangeboden onderwijsprogramma - een aanzienlijke achterstand hebben op hun leeftijdgenoten in het reguliere basisonderwijs. Het is niet waarschijnlijk dat binnen de huidige onderwijscontext aan deze leerlingen in het reguliere basisonderwijs een adequaat onderwijsprogramma kan worden aangeboden. Voor deze leerlingen is een vorm van speciaal basisonderwijs onontbeerlijk', aldus de onderzoekers
LOM-leergang
Het rekenonderwijs voor LOM-leerlingen wordt voornamelijk gegeven op basis van rekenmethoden ontwikkeld voor het reguliere basisonderwijs, zo hebben de onderzoekers ontdekt. 'Gezien de kloof die bestaat tussen de basisschoolleerlingen en LOM-leerlingen is het de vraag of voor deze laatste groep niet een afzonderlijke leergang ontwikkeld zou moeten worden. Een goede sturing van de voortgang van deze leerlingen vereist meer dan wat leraren met de huidige methoden voor het basisonderwijs kunnen doen', aldus het Cito.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie