Eerste applicatie-server met J2EE-certificaat is van iPlanet

Lubbers & De Jong B.V.
piet@l-dj.nl

iPLANET LEVERT EERSTE APPLICATIE-SERVER MET J2EE-CERTIFICAAT

Uiterst Concurrerend Java 2 Enterprise Edition-migratieprogramma voor Gebruikers van Andere Applicatie-servers, zoals Netscape Application Server en NetDynamics

NIEUWEGEIN, 22 mei 2000 -- iPlanet E-Commerce Solutions, een gezamenlijke onderneming van Sun en Netscape, heeft bekendgemaakt dat haar nieuwe iPlanet Application Server 6.0 leverbaar is. Deze software is de eerste die aan de zware Java 2EE-certificatie-eisen voldoet.

Versie 6.0 van de iPlanet Application Server bouwt voort op de eigenschappen van eerdere versies, die het programma het nr.1-platform maakten op het gebied van schaalbaarheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Opnieuw bewijst de software hiermee het vermogen Java-technologie op het niveau te brengen dat voor grootschalige en bedrijfskritische e-business-applicaties vereist is, terwijl investeringen in bestaande ondernemingsapplicaties niet verloren gaan.

Onderdeel van de bekendmaking is de bekrachtiging van de toezegging van iPlanet bedrijven te steunen die hun bestaande applicaties voor elektronisch zakendoen willen migreren naar het nieuwe J2EE-applicatiemodel. Dat is belangrijk nu J2EE snel op weg is de standaard voor web-ontwikkeling te worden. iPlanet biedt daartoe een J2EE migratie-programma met een verzameling krachtige migratie-hulpmiddelen die XML gebruiken voor het vertalen van applicaties die nog niet op Java zijn gebaseerd. De nieuwe J2EE migratie-hulpmiddelen zijn voor alle iPlanet application server-klanten gratis binnen te halen. Het volledige programma komt de komende 30 dagen beschikbaar.

Het succesvol doorlopen van de zware J2EE-test betekent een mijlpaal in de koers die een jaar geleden met de oprichting van iPlanet werd ingezet. Sun NetDynamics en Netscape Application Server komen nu samen in de volgende generatie van iPlanets Application Server, de nu uitgebrachte versie 6.0.

Ontwikkelaars die het nieuwe platform inzetten, kunnen hun applicaties sneller op de markt brengen en hun productiviteit verhogen doordat zij in staat zijn zich op de functies van de applicaties te concentreren, niet gehinderd door programmeer-technische details, zoals de integratie van verschillende databronnen.

iPlanet Application Server 6.0 is nauw geïntegreerd met iPlanet Application Builder en bevat een aantal hulpmiddelen van dit eenvoudig te gebruiken ontwikkelgereedschap. Zo is er een reeks wizards, die ontwikkelaars helpen snel applicaties te bouwen in J2EE. iPlanet is daarnaast voornemens de applicatie-server te integreren met krachtige hulpmiddelen zoals Forte for Java, Enterprise Edition, van Sun. Daarmee kunnen groepen ontwikkelaars (deel-) oplossingen ontwerpen en assembleren, terwijl debuggen gedistribueerd kan plaatsvinden. iPlanet heeft het bovendien mogelijk gemaakt dat ontwikkelaars Java-applicaties bouwen met gereedschappen van andere leveranciers, zoals WebGrain Studio, VisualAge en Jbuilder. Op de iPlanet Application Server 6.0 kan een volledige Enterprise JavaBeans-architectuur worden gebouwd voor ondernemingsbrede e-business-oplossingen.

De iPlanet Application Server
De applicatie-server-producten van iPlanet worden wereldwijd beschouwd als het stabielste en krachtigste platform voor het ontwikkelen en in gebruik nemen van e-business-applicaties. Versie 6.0 verschijnt kort na een vergelijkend technisch onderzoek van het onafhankelijke researchbureau D.H. Brown. Het bureau onderzocht de webapplicatie-servers iPlanet Netscape Application Server en andere oplossingen, zoals die van BEA en IBM. Het onderzoek wijst uit dat iPlanet zijn concurrenten op bijna alle belangrijke criteria achter zich laat, bijvoorbeeld waar het gaat om schaalbaarheid, beschikbaarheid, veiligheid en beheerbaarheid. Het rapport, getiteld Web Application Servers take center stage, kan ingezien worden op www.iplanet.com en www.dhbrown.com/dhbrown/appserv.cfm.

iPlanet Application Server 6.0, dat zowel iPlanet Web Server als iPlanet Directory Server bevat, is verkrijgbaar voor een catalogusprijs van ƒ 88.577,00 per CPU. De iPlanet Application Builder is afzonderlijk te koop voor ƒ 3.277,00 per installatie.

iPlanet E-Commerce Solutions
iPlanet E-Sommerce Solutions, een samenwerking tussen Sun en Netscape, is opgericht in maart 1999 door America Online en Sun Microsystems. Het bedrijf heeft als doelstelling uitgebreide, maar makkelijk in gebruik te nemen oplossingen voor elektronisch zakendoen te ontwerpen, die een centrale plaats innemen in de komende Net-economie. iPlanet E-Commerce Solutions heeft op dit moment in de markt het breedste aanbod aan applicatie-software en diensten op het gebied van Internet-infrastructuur en elektronische handel. Producten als iPlanet Messaging, iPlanet Directory, iPlanet Web en iPlanet Application Server staan stuk voor stuk op de eerste plaats in hun marktsegment. Meer informatie over iPlanet is te vinden op de website www.iplanet.com.