NVJ en redactieleden vechten NMa-uitspraak aan

Datum nieuwsfeit: 22-05-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

NVJ en redactieleden vechten NMa-uitspraak aan

De NVJ-advocaten Herman Doeleman en Dylan Griffiths hebben bij de rechter beroep aangetekend tegen voorschriften van de NMa voor de aankoop van de VNU-dagbladen door Wegener. De redactiecommissie en zes journalisten van de Arnhemsche Courant en het Gelders Dagblad hebben NVJ-advocaat Annemieke van der Beek ingeschakeld om via de rechter de gedwongen verkoop van hun krant te voorkomen.
Het beroep van de NVJ is gericht op vernietiging van het besluit van de NMa waarmee Wegener op 13 maart jl. is opgelegd om de Arnhemse Courant en het Gelders Dagblad (edities "Vallei en Veluwe", Liemers en Betuwe" en " Graafschap/Achterhoek " te verkopen. Wegener zelf tenslotte vecht alle door de NMa geformuleerde voorschriften aan.
Toen in september van het afgelopen jaar duidelijk werd dat Wegener de VNU-Dagbladen wilde overnemen achtte de NVJ deze transactie als nieuwe stap in de concentratietendens op zich onwenselijk. Maar aan overname van de VNU Dagbladen door een buitenlands concern waren nog omvangrijker bezwaren verbonden. Een beter alternatief, verzelfstandiging van de groep door een groep initiatiefnemers en werknemers kreeg onvoldoende steun. Het beroep van de NVJ richt zich dan ook niet tegen het besluit van de NMa voorzover dit inhoudt dat Wegener vergunning heeft gekregen de VNU dagbladen over te nemen. De NVJ verzet zich als behartiger van de beroepsbelangen tegen de verplichte verkoop van de Wegenerkranten in Gelderland. Hiermee worden de betrokken journalisten tot speelbal van het geschil tussen de NMa en Wegener. De toekomst van de kranten die als gevolg van het NMa-besluit lang in de etalage komen te staan, is uiterst ongewis. De NVJ meent dat de NMa-verplichting deze kranten in een negatieve spiraal brengt waardoor uiteindelijk voor het voortbestaan moet worden gevreesd. Het middel is erger dan de kwaal. Gezien de oplage van de te verkopen kranten vergeleken met de totale oplage van Wegener/VNU blijft het effect van de gedwongen verkoop een druppel op een gloeiende plaat.
Met het beroepschrift wordt niet geageerd tegen de NMa-voorschriften over de Wegener-kranten in Zeeuws-Vlaanderen: BN/De Stem en de PZC. Wel merken de advocaten namens de NVJ op dat de inhoud van redactiestatuten een zaak is van uitgevers en journalisten waar de NMa zich niet in zou moeten mengen. Met het oog op de toekomst wil het NVJ-bestuur dit onderwerp op korte termijn met de NMa bespreken.