'Eerste bedrijfstak-CAO met arbeidsvoorwaarden-keuzesysteem'

Datum nieuwsfeit: 23-05-2000
Dienstenbond CNV

Nieuwe CAO-Verzekeringen:
"Eerste bedrijfstak-CAO met arbeidsvoorwaardenkeuzesysteem"
"Dit is een mijlpaal, een eerste bedrijfstak-CAO met een arbeidsvoorwaardenkeuzesysteem". Voor bestuurder Ike Wiersinga van de Dienstenbond CNV gaat het om een belangrijk onderdeel van het onderhandelingresultaat voor de nieuwe CAO-Verzekeringen, dat vannacht is bereikt. "Het betekent dat medewerkers flexibeler met hun tijd om kunnen gaan. Zij kunnen bijvoorbeeld langdurig verlof opnemen om hun arbeid en zorgtaken te combineren. Het is niet voor niets één van de speerpunten in ons arbeidsvoorwaardenbeleid", legt Wiersinga uit.

Via het arbeidsvoorwaardensysteem kunnen medewerkers op jaarbasis 104 uur meer of minder werken. In de praktijk betekent dit dat men kan kiezen voor een 36 of een 40-urige werkweek. Een ander pluspunt van het onderhandelingsresultaat is het loonbod. De komende twee jaar kunnen medewerkers rekenen op een loonsverhoging van 7,5 %. Verder is afgesproken dat het 'dagvenster' (de tijden waarop medewerkers kunnen worden ingezet) wordt uitgebreid. Dat was van 07.30 uur tot 18.00 uur en wordt van 07.00 uur tot 19.00 uur. Ook kunnen medewerkers, onder voorwaarden, 's avonds en op zaterdag worden ingezet. Daarnaast wordt de werkweek teruggebracht van 38,2 uur naar 38 uur en krijgen medewerkers dertien ADV-dagen. Ook zijn er afspraken gemaakt over aanpak van de werkdruk (via een Arboconvenant) en kinderopvang, waar meer geld voor beschikbaar komt. De leden van de Dienstenbond CNV spreken zich deze maand uit over het onderhandelingsresultaat, dat is voorgelegd. Onder de CAO-Verzekeringen, die moet gaan lopen van 1 april dit jaar tot 1 april 2002, vallen twintigduizend medewerkers.

Hoofddorp, 23 mei 2000

---------------------------------------Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dienstenbond CNV-bestuurder Ike Wiersinga, tel. kantoor: 023 - 5651 052, tel. mobiel: 06 - 2350 0986 of met Bert Jansen, voorlichter, tel.kantoor: 023 - 5651 052, tel. mobiel: 06 - 2000 5272

De Dienstenbond CNV werd in 1894 opgericht en is daarmee één van de oudste vakorganisaties van Nederland. De bond richt zich op banken, detail- en groothandel, media, verzekeringen en overige dienstverlenende sectoren, zoals ICT en beveiliging.