Linda Wagenmakers op internet winnaar met 16,2% stemmen

Datum nieuwsfeit: 23-05-2000
MSN verlegt grenzen online events met kleurrijk verslag van Eurovisie Songfestival 2000

Nederlandse Linda Wagenmakers op Internet winnaar met 16,2 % van de stemmen

Schiphol-Rijk, 23 mei 2000 - Naar schatting een half miljoen Europese Internet gebruikers heeft vorige week zaterdag het Eurovisie Songfestival via Internet gevolgd. Zestien nationale MSN portals brachten het event interactief bij de Europese Internet gebruiker thuis. Hoewel het niet lukte om het eigen Guinness record van drie miljoen sitebezoekers te breken, beschouwt MSN de uitzending toch als een doorslaand succes. 48 duizend mensen maakten gebruik van de mogelijkheid om live te chatten met de deelnemers in artiestenkamer en voor het eerst in de geschiedenis konden Songfestival fans zelf hun stem uitbrengen op hun favoriete artiest.

De Olsen Brothers, de Deense afvaardiging aan het Songfestival, bereikte de overwinning via de traditionele stemming door nationale jury's. De Nederlandse Linda Wagenmakers bleef bij die stemming op een dertiende plaats steken, maar werd door de multinationale Internet community als winnares aangewezen. Bij de Internet stemming haalde Nederland 16,2% van de stemmen. Duitsland was tweede met 14,3%, Denemarken derde met 9,6%, Rusland vierde met 6,6% en Groot-Brittanië e vijfde met 5,2% van de stemmen. De percentages van de overige deelnemende landen zijn te vinden op de website www.msn.nl/Eurovision onder de button 'officieuze stemming'.

Waarschijnlijk omdat het Songfestival van oudsher in alle Europese landen live op TV wordt uitgezonden , trok de live webcast van het Songfestival beduidend minder mensen dan de MSN Guinness-wereldrecord webuitzending van het popconcert van Paul McCartney, op 14 december 1999 in de Cavern Club in Liverpool: drie miljoen mensen volgden dat concert via een live webuitzending. De echte toegevoegde waarde van MSN als officiële Internet en webcast sponsor van het Songfestival lag bij de extra mogelijkheden die het publiek via Internet werden geboden. Men kon een glimp opvangen van de artiesten via web-cam's in de artiestenkamer van de prestigieuze Globe Arena in Stockholm, zijn kennis van het Songfestival opfrissen, live chatten met artiesten en met andere Songfestival fans. Met een gemiddelde piekdichtheid van 165 chatters deden in totaal 48.000 unieke bezoekers mee aan live chats, met als VIP chatters de artiesten uit een zestal deelnemende landen.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.
Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.