Cap Gemini stemt in met acquisitie Ernst & Young Consulting

Vindplaats 2
Bron: Cap Gemini Ernst & Young
Ernst & Young

Aandeelhoudersvergadering Cap Gemini stemt in met acquisitie Ernst & Young Consulting

Op 23 mei 2000 heeft de aandeelhoudersvergadering van Cap Gemini zijn goedkeuring gehecht aan de voorwaarden voor de acquisitie van Ernst & Young Consulting en de uitgifte van 42,7 miljoen nieuwe aandelen als vergoeding voor de ingebrachte activiteiten, naast een vergoeding in contanten van 375 miljoen euro.

Zoals eerder aangekondigd op 29 februari 2000, is een gedeelte van de nieuw uitgegeven aandelen (10,7 miljoen stuks) verkocht door partners van Ernst & Young middels een gegarandeerde herplaatsing aan privé-beleggers in Frankrijk (voor een prijs per aandeel van 166 euro) en bij internationale institutionele beleggers (voor een prijs per aandeel van 173 euro), hetgeen in totaal 1,85 miljard euro heeft opgebracht. De totale aandelenemissie kan nog met een aantal van 1,6 miljoen stuks stijgen als er teveel aandelen zijn toegewezen, of ter stabilisatie. De algehele coördinatie en penvoering van de emissie is uitgevoerd door Credit Agricole Indosuez Lazard, Goldman Sachs International en Morgan Stanley Dean Witter.

Wijziging structuur
Tevens heeft de algemene vergadering van aandeelhouders besloten de corporate governance van de Group te wijzigen door te kiezen voor een structuur met een Board of Directors en een Executive Committee. Naast elf Directors (Christian Blanc, Paul Hermelin, Pierre Hessler, Michel Jalabert, Serge Kampf, Ruud van Ommeren, Terry Ozan, Bruno Roger, Ernest-Antoine Selliere, Geoff Unwin en Guy de Wouters) werden twee leden zonder stemrecht benoemd (Chris van Breugel en Philip Laskawy).
Nieuwe voorzitter Board of Directors
De Board of Directors die onmiddellijk na de aandeelhoudersvergadering bijeenkwam, heeft Serge Kampf gekozen als voorzitter. Op voorstel van de nieuwe voorzitter benoemde de raad van bestuur vervolgens vier groepsdirecteuren: Geoff Unwin (Chief Executive Officer), Paul Hermelin (Chief Operating Officer), Pierre Hessler en Terry Ozan. Het Executive Committee bestaat uit acht leden: de vier groepsdirecteuren en vier vice-presidenten: Hubert Giraud, Mark Hauser, Frédéric Lemoine en Dale Wartluft.

Tenslotte heeft de aandeelhoudersvergadering, met het oog op de huidige marktomstandigheden, de voorwaarden aangepast waaronder de aandelen van de onderneming kunnen worden teruggekocht. De maximale prijs voor aankoop is nu gesteld op 350 euro (in plaats van 400) en de minimumprijs voor verkoop is 150 euro (in plaats van 200).

De nieuwe Group
De nieuwe Group, internationaal de nummer vijf op het gebied van managementconsulting en informatietechnologie, behaalde vorig jaar een omzet van 7,7 miljard euro en had 57.000 medewerkers (pro forma 1999). De activiteiten van de Group zijn geografisch uitstekend gespreid (37% van de omzet wordt behaald in Noord-Amerika, 59% in Europa) en bovendien met een zeer evenwichtige verdeling van sector-expertise, waarbij de Group uitstekend presteert in de sectoren telecom, financiële dienstverlening en life sciences. De nieuwe Group is uitstekend gepositioneerd voor een leidende rol op het vlak van e-business, met nu al opdrachten op dit gebied ter waarde van in totaal 1,6 miljard euro.