VU ziekenhuis heft opnamestop in verband met MRSA op

persberichtarchief

23 mei 2000

VU ziekenhuis heft opnamestop in verband met MRSA op

Sinds gister, maandag 22 mei, is de opnamestop op de intensive care heelkunde (chirurgie) en de verpleegafdeling cardiochirurgie van het VU ziekenhuis opgeheven. Dit betekent dat er weer patiënten op deze afdelingen opgenomen kunnen worden. Na uitgebreid onderzoek op de twee afdelingen blijkt de bacterie zich niet te hebben verspreid. Naar verwachting kan in de loop van deze week ook de opnamestop op de special care worden opgeheven. De bacterie is bij één andere patiënt aangetroffen, die ook op deze afdeling heeft gelegen. Na desinfectie van deze afdeling kan ook de special care weer patiënten opnemen.

Vorige week werd besloten dat de drie verpleegafdelingen uit voorzorg geen patiënten konden opnemen. Dit was nadat één patiënt een MRSA-bacterie bij zich bleek te dragen. Omdat de patiënt op alledrie de verpleegafdelingen is verpleegd, werden deze gesloten om besmetting van andere patiënten te voorkomen.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienst public relations en voorlichting van het VU ziekenhuis, Mariet Buddingh of Mariet Bolluijt, tel. (020) 444 3444, fax (020) 444 3450.