Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: belangen luchtvaartmaatschappijen en luchthavens

Datum nieuwsfeit: 23-05-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
VU agenda. Informatie voor de pers. Vrije Universteit Amsterdam.

Promoties,
A.J.H. Pels
Airport economics and policy.

Datum: 23/05/2000, 00:15:45 uur
Plaats: aula
Woonplaats promovendus: Zaandam
Promotor(en): prof.dr.P. Rietveld, prof.dr.P.Nijkamp

Moeten de beleidsdoelen van luchthavens en luchtvaartmaatschppijen, die elkaar aanvullende diensten aanbieden, overeenstemmen? Of anders gezegd: is wat goed is voor luchtvaartmaatschappijen ook goed voor luchthavens? Op deze samengevatte onderzoeksvraag is het antwoord in deze dissertatie dat dit niet per definitie nodig is. Luchthavenplanners moeten terdege rekening houden met het gedrag van luchtvaartmaatschappijen bij het formuleren van beleid.De deregulatie van de luchtvaartmarkten heeft belangrijke consequenties voor de luchtvaartsector gehad. Luchtvaartmaatschappijen zijn vrij om hun optimale netwerk te exploiteren. In de meeste gevallen blijken zij voor een zogenaamd hub-and-spoke-netwerk te kiezen: hogere vluchtfrequenties en betere bereikbaarheid. Dat is aantrekkelijk voor zakenreizigers en kan de luchthaven financieel meer opleveren. Allianties kunnen dat effect versterken. In een volkomen geliberaliseerde luchtvaartmarkt zijn luchthavens onafhankelijke actoren die marktconforme strategieen zullen moeten ontwikkelen. Die strategieen kunnen echter niet doorgevoerd worden zonder inzicht in het effect van het gedrag van luchtvaartmaatschappijen en passagiers op een luchthaven. Zelfs heeft de overheid ook nog een rol in een volkomen gedereguleerde luchtvaartmarkt. Monopolistisch gedrag van luchtvaartmaatschappijen en negatieve externe effecten van luchtvaart in het algemeen kunnen redenen zijn voor overheidsinterventie.Deze studie wil aantonen dat de interactie tussen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen tot nu toe ten onrechte onvoldoende aandacht heeft gekregen in de transporteconomie. Of luchthavens in een gedereguleerde luchtvaartmarkt dezelfde vrijheden zal krijgen als andere (geprivatiseerde) bedrijven is een politieke discussie. Deze dissertatie vormt een kleine bijdrage tot een dergelijke discussie.

Voorlichting en Externe Betrekkingen,
www.vu.nl,
e-mail (veb@dienst.vu.nl)
tel (020) 444 5666
fax (020) 444 5655

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie