Eigen Huis en Consumentenbond: notaristarieven op Internet

VERENIGING EIGEN HUIS

Eigen Huis en Consumentenbond willen databank notaristarieven
EIGEN HUIS EN CONSUMENTENBOND WILLEN INTERNET-DATABANK NOTARISTARIEVEN

De ergernis over de hoge notaristarieven neemt toe. De tarieven moeten versneld worden vrijgemaakt. Wanneer de tarieven niet zakken, dient het domeinmonopolie te worden afgeschaft. Ook maatschappelijke organisaties moeten zelf notarissen kunnen aannemen. De 'vereniging eigen huis' wil samen met de Consumentenbond op Internet een databank oprichten met de tarieven van alle notarissen in Nederland. Deze standpunten brengen de 'vereniging eigen huis' en de Consumentenbond dinsdag 23 mei aanstaande naar voren tijdens de openbare hoorzitting van de Commissie Monitoring Notariaat in Den Haag. De Commissie adviseert vóór 1 oktober 2000 de ministeries van Economische Zaken, Justitie en de Tweede Kamer over de afgelopen eerste fase van het vrijgeven van notaristarieven.
Databank
De 'vereniging eigen huis' wil samen met de Consumentenbond op Internet een databank met notaristarieven oprichten om de transparantie in de tarieven en de concurrentie tussen notarissen te vergroten. Via deze databank heeft de consument straks snel en direct inzicht in de tarieven zoals deze door alle notariskantoren in Nederland worden gehanteerd. In iedere door de consument zelf aan te geven regio kunnen via de databank de goedkoopste kantoren worden gepresenteerd.

Domeinmonopolie
Onderzoek van de Consumentenbond en ervaringen van de 'vereniging eigen huis' wijzen uit dat bij consumenten de ergernis over de hoge tarieven van notarissen toeneemt. De Consumentenbond en de 'vereniging eigen huis' zijn van mening dat het domeinmonopolie van notarissen ter discussie moet worden gesteld wanneer de tarieven niet omlaag gaan. De 'vereniging eigen huis' heeft al op 16 februari jongstleden schriftelijk aan staatssecretaris van Justitie mr. M.J. Cohen voorgesteld om - analoog aan de advocatuur - te bevorderen dat notarissen bij maatschappelijke organisaties in loondienst kunnen worden aangesteld. Hierdoor kan het transporteren van aktes veel goedkoper plaatsvinden. Dit voorstel is nu onderwerp van overleg binnen Justitie.

Versneld vrijmaken
De 'vereniging eigen huis' pleit dinsdag voor het versneld vrijmaken van de notaristarieven. Het aanbrengen van zogenoemde bandbreedtes binnen de tariefstructuur leidt volgens haar tot ongewenste, vaste 'adviestarieven'. Ook moeten de tarieven worden gecorrigeerd voor de huizenprijzen. De 'vereniging eigen huis' vindt het consumentonvriendelijk dat dit nu niet gebeurt. Ze wil verder onderzoeken of het mogelijk is om met notariskantoren afspraken te maken voor het aanbieden van kortingen aan leden van de vereniging. De Consumentenbond geeft dinsdag aan voorstander te zijn van het verlagen van de maximumtarieven, omdat uit onderzoek is gebleken dat bij de huidige bandbreedte de meeste notarissen al naar het maximumtarief toekruipen.

Noot voor redacties