Kamervragen: Mensenrechten en milieu bij Yetagun-pijplijn

Vindplaats 2
Partij van de Arbeid

Den Haag, 23 mei 2000

VRAGEN VAN DE LEDEN KOENDERS (PVDA) EN HOEKEMA (D66) AAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN EN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

1. Hoe beoordeelt u de berichtgeving waaruit blijkt dat de mensenrechtenschendingen en de milieuvervuiling door de aanleg van de Yetagun-pijplijn in Myanmar een direct gevolg zijn van de Westerse investeringen in het project - en dus mede van het Nederlandse bedrijf IHC Caland - en dat de westerse bedrijven middels hun consultants van de ernstige mensenrechtenschendingen op de hoogte waren? (1)

2. Bent u op de hoogte van het officiële en openlijke verzoek in april van de Britse regering aan het bedrijf Premier Oil om zich uit Myanmar terug te trekken? Hoe beoordeelt u die stap van de Britse regering en bent u bereid eenzelfde oproep te doen aan het Nederlandse IHC Caland? (2)

3. Hoe beoordeelt u in dit licht de afstoting van aandelen IHC Caland door ABN-Amro Bank? (3)

4. In hoeverre bent u bereid bij de regering van Thailand aan te dringen op het zoeken naar alternatieven voor gaswinning uit Myanmar en het respecteren van de rechten van vluchtelingen uit dat land?

(1)  www.earthrights.org/TD2/Summary.txt

(2) The Daily Telegraph, 12 april 2000