Project NAJK betrekt jonge boeren bij natuurontwikkeling

Datum nieuwsfeit: 23-05-2000
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

Puzzelen met de ruimte

Melkveehoudster Jeannet Bekedam: ,,Agrarische jongeren moeten zelf onderhandelen. Alleen lobbyen bij de overheid is onvoldoende.''

Bollenteler Jan Hoogeveen:
,,Als je de discussie aangaat met plannenmakers, kun je betere voorwaarden creëren voor je bedrijf.
Met afwachten kom je er niet.''

Woningbouwprojecten, natuurontwikkelingsplannen en reconstructiewetten. Van verschillende kanten wordt beslag gelegd op gronden die voorheen uitsluitend een landbouwfunctie hadden. Het NAJK organiseert in samenwerking met de Rabobank het project Puzzelen met de Ruimte. In dat project gaan jonge boeren en tuinders het gesprek aan met overheden en natuur- en milieu-organisaties over de verdeling en inrichting van de schaarse ruimte in de eigen regio.

Puzzelen met de Ruimte bestaat uit twee avonden. Op avond 1 worden jonge boeren en tuinders geiuml;nformeerd over de belangrijkste ruimtelijke plannen in de eigen gemeente en wat dat betekent voor de toekomst van de landbouw in dat gebied. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een computerprogramma die verschillende gedetailleerde kaarten van het gebied laat zien, waardoor de situatie en de plannen heel concreet worden. Daarna maken agrarische jongeren zelf een wenskaart voor de toekomst van hun eigen gebied.
De wenskaart wordt op avond 2 getoond en besproken met drie andere partijen. Ook die partijen hebben een eigen wenskaart gemaakt. Door gezamenlijk te praten over de wensen en de achterliggende ideeën van de wenskaarten laten agrarische jongeren zien dat ze een serieuze gesprekspartner zijn voor andere gebruikers van de ruimte.
Puzzelen met de Ruimte heeft al tot goede resultaten geleid. Zo zijn de Limburgse agrarische jongeren door het project Puzzelen met de Ruimte dat AJK Nederweert heeft uitgevoerd, erg betrokken geraakt bij de plannen voor de reconstructie. In oktober 1999 legden jonge boeren en tuinders hun toekomstdromen over het gebruik van de ruimte voor aan een aantal prominenten uit de politiek en natuur-, waterbeheer- en landbouworganisaties. Uitgerekend Herman Wijffels, voorzitter van Natuurmonumenten, pleitte op die bijeenkomst voor een betere inplanning van landbouw, natuur, infrastructuur en woningbouw. ,,We moeten niet overal natuur aanleggen, zeker niet wanneer de grond erg vruchtbaar is'', zei hij. ,,Je moet daar natuur aanleggen waar het betekenis heeft. Als die postzegels natuur, dat is te versnipperd.''

Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt