AOb eist verhoging schoolbudgetten voor bestrijding werkdruk

Datum nieuwsfeit: 23-05-2000
Algemene Onderwijsbond

AOb eist verhoging schoolbudgetten voor bestrijding werkdruk

Utrecht 23 mei 2000 - De Algemene Onderwijsbond dringt met klem aan op een drastische verhoging van de schoolbudgetten ter vermindering van de werkdruk. Dit heeft AOb-voorzitter Jacques Tichelaar laten weten in een brief aan alle fractievoorzitters, gelet op uitspraken van de heer Melkert over de schoolbudgetten.

De in het CAO-akkoord overeengekomen schoolbudgetten zijn niet voldoende om werkelijk iets te doen aan de problemen rondom werkdruk. Ook minister Hermans onderschrijft deze opvatting, aldus de AOb. De werkdruk in het onderwijs is voor een belangrijk deel gerelateerd aan onderwijskundige ontwikkelingen die een intensiever onderwijs beogen. Deze ontwikkelingen, zoals individuele leerroutes, begeleiding en maatwerk vragen om een hogere inzet van formatie. Daar komt nog bij dat voor het bevorderen van de aantrekkelijkheid van het beroep en de vermindering van het lerarentekort een forse werkdrukvermindering een onmisbare stap is.

Gezien het feit dat de werkdrukproblematiek ook al bestond voordat vernieuwingen werden doorgevoerd, lijkt het de Algemene Onderwijsbond ondenkbaar dat er ten aanzien van deze operaties nog verder uitgegaan kan worden van budgettaire neutraliteit. De overzichten van de OESO illustreren dat het onderwijspersoneel in Nederland relatief zeer veel werk verzet en een hoge productiviteit kent. De Algemene Onderwijsbond vraagt om verhoging van de schoolbudgetten om het werken in de onderwijssector weer perspectiefrijk te maken.