Actie milieuorganisaties tegen gedogen bestrijdingsmiddelen

Datum nieuwsfeit: 23-05-2000
Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 23 mei 2000

Gezamenlijk persbericht van de Zuid-Hollandse Milieufederatie en Stichting Natuur en Milieu

Milieuorganisaties vechten gedogen aan van verboden bestrijdingsmiddelen

De Zuid-Hollandse Milieufederatie en de Stichting Natuur en Milieu vragen de rechter om zo snel mogelijk twee gedoogregelingen voor verboden bestrijdingsmiddelen te beëindigen. De regelingen werden op 10 mei van kracht. Het gedogen frustreert de zeer noodzakelijke sanering van het bestrijdingsmiddelengebruik, die al jaren geleden is aangekondigd. De milieu-organisaties denken een goede kans te maken, omdat de rechter in het verleden al heeft geoordeeld dat dergelijke regelingen in strijd zijn met de Bestrijdingsmiddelenwet. Ook Europese regelgeving staat de Nederlandse overheid niet toe op deze wijze bestrijdings-middelen toe te laten.

Al in 1991 heeft de overheid een saneringsplan gepubliceerd om het onaanvaardbaar grote bestrijdingsmiddelengebruik in de land- en tuinbouw terug te dringen (het Meerjarenplan Gewasbescherming). Een belangrijk onderdeel daarvan was beëindiging van het gebruik van de meest schadelijke bestrijdingsmiddelen. In 1993 is tussen de overheid en het landbouw-bedrijfsleven afgesproken hoe dit plan zou worden uitgevoerd.

In de loop van 1999 werd conform de afspraak de toelating beëindigd van te schadelijke bestrijdingsmiddelen. Ondanks de afspraken met de overheid riep het landbouwbedrijfsleven moord en brand. De klachten vonden gehoor bij de Tweede Kamer en het kabinet. Resultaat waren twee 'Tijdelijke regelingen' die negen soorten landbouwgif toestaan, ondanks hun onaanvaardbare schade voor het milieu.

Het is van groot belang dat negen jaar na het Meerjarenplan Gewasbescherming eindelijk een einde komt aan het gebruik van de gevaarlijke bestrijdingsmiddelen. Daarom vechten de milieuorganisaties niet alleen het gedoogbesluit aan via een bodemprocedure, maar hebben zij de rechter (College van Beroep voor het Bedrijfsleven) gevraagd om via een voorlopige voorziening de gedoogsituatie met spoed te verbieden.

Nadere inlichtingen: Stichting Natuur en Milieu, tel.: 030-2331328 Zuid-Hollandse Milieufederatie, tel.: 010-4765355