FHI-roadshow voor geavanceerde productengineering

16 februari 2000

Design Automation & Embedded Systems

FHI-roadshow voor geavanceerde productengineering

Voor echte technologiebedrijven, die technologieontwikkeling serieus nemen en niet uitsluitend mikken op 'meedoen in de hype', is er in mei een driedaagse roadshow: Design Automation & Embedded Systems. Onder de titel 'D&E Dagen' presenteert een dertigtal vooraanstaande leveranciers en dienstverleners, aangesloten bij de Nederlandse brancheorganisatie voor Industriële Elektronica van FHI, op 23, 24 en 25 mei op drie verschillende locaties de nieuwste mogelijkheden die er bestaan op het gebied van hard- en software-integratie. Elektronica-conceptontwikkeling en -ontwerp, design van embedded software en embedded systems en methodieken om high tech engineering projectmatig te realiseren, dat zijn de drie aandachtsgebieden die elke roadshowdag worden bestreken.
Elke dag is er een gratis toegankelijk programma van 24 technologielezingen, verdeeld over drie parallelle zalen en een expositie met demo-opstellingen.

voorlopers
Dat de dagen gerealiseerd kunnen worden op basis van gratis entree en de presentaties toch een niveau hebben dat uitstijgt boven dat van de commercie, is mede te danken aan de ondersteuning van deze activiteit door het Ministerie van Economische Zaken. De ondersteuning wordt gegeven in het kader van het programma IPS, Intelligente Producten en Systemen, dat FHI samen met Syntens, de Metaalunie en FME-CWM uitvoert. Het IPS-programma is er op gericht de concurrentiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven te vergroten door meer mensen in de bedrijven bekend te maken met de huidige mogelijkheden om intelligente producten en systemen te realiseren. Binnen het programma zijn de D&E Dagen met name bedoeld voor de groep bedrijven die kunnen worden aangeduid als 'voorlopers'. Hiermee worden die bedrijven bedoeld die al enige ervaring hebben met het (laten) ontwikkelen van producten/systemen met intelligentie 'aan boord', maar die nu zouden moeten overwegen een vervolgslag te maken in de technologieontwikkeling. Vaak komt men dan voor de vraag of de eigen infrastructuur daarvoor moet worden aangepast, danwel dat er gewerkt moet worden aan de infrastructuur van en met toeleveranciers/co-designers. Bezoekers aan de D&E Dagen zullen gedurende hun bezoek aanknopingpunten vinden om die vraag te kunnen beantwoorden.
Met de opzet en invulling van de dagen richten de organisatoren zich zowel op de managers als op de engineers en ontwikkelaars met wie die managers werken.

voer voor technologen en hun bazen
Het lezingenprogramma van de D&E Dagen, zoals dat door de bedrijven samen met FHI wordt gerealiseerd, is werkelijk 'voer voor technologen en hun bazen'. Er valt veel te leren, niet alleen puur technisch, maar ook qua implementatie-strategie en investeringsaspecten.

In het eerste themablok van lezingen staat de automatisering van elektronicaproductontwikkeling centraal, zowel op 'boardlevelniveau' als op het niveau van 'eigen' chipontwikkeling. De ontwikkelingen in deze bakermat van engineeringautomatisering gaan nog steeds snel, met opzienbarende resultaten in de kosten/opbrengsten verhoudingen, ook voor onze bedrijven in de 'poldervalley'.

De tweede serie van acht lezingen per dag gaat over het ontwerpen van embedded software en embedded systems, begrippen die bij iedereen bekend zijn geraakt dankzij de millenniumproblematiek. In dit veld ontmoeten de wereld van de elektronica en de informatietechnologie elkaar. Of misschien moeten we spreken van een reünie, omdat ze dezelfde oorsprong hebben. Uiteraard worden de nieuwste ontwikkelingen gepresenteerd in de trend van pure besturingssystemen naar RTOS, Real Time Operating Systems, in hardware gevat; standaard platforms (COTS, Commercial Off The Shelf) in combinatie met eigen geavanceerde architecturen. En de ontwikkeling naar embedded-internet kon natuurlijk niet uitblijven. Hoe dichtbij of veraf is het voor 'onze' bedrijven dat zij servers gaan inbouwen in hun producten?

Tijdens de derde serie lezingen kunnen bezoekers aan de D&E Dagen leren hoe zij projecten kunnen realiseren met de State of the Art technologie van embedded. Hoe pak je de implementatie van de nieuwe technologie in je bedrijf nou aan? Wat kan er mis gaan? Waar zitten de bottlenecks? Welke hulpmiddelen zijn er om te voorkomen dat projecten 'uit de klauw' lopen? Al die vragen worden gesteld, en van het publiek, de belanghebbende ondernemers en hun engineers, wordt verwacht dat zij kritisch zijn op het 'zomaar' accepteren van te gemakkelijke antwoorden.

zelfscheppende industrie
De bedrijven voor wie een bezoek aan de D&E Dagen relevant is, kunnen wellicht volledig worden gevat onder de term 'zelfscheppende industrie'. Dat betekent overigens allang niet meer dat we dan per se spreken over 'fabrieken' of 'productieplants'. Het is in Nederland gemeengoed dat de productontwikkeling en -engineering hier, locaal, gebeurt, terwijl de daadwerkelijke productie elders wordt gerealiseerd. De toegevoegde waarde van de ontwikkeling en engineering in Nederland, dat is waar de D&E Dagen structuurversterkend willen zijn.

Zes typologieën van bedrijven heeft de organisatie gedefinieerd als degenen waarvan de managers en de technologen de D&E Dagen zouden moeten bezoeken: high tech machinebouwers, productontwikkelingsbedrijven, mechatronicabedrijven, elektronicabedrijven, bedrijven die consumenten- en (multi)mediaproducten ontwikkelen en technische automatiseerders.

locaties en inschrijving
De Design Automation & Embedded Systems Dagen kunnen worden bezocht op de volgende dagen en locaties:
23 mei, Hotel Tiel te Tiel;
24 mei, Koningshof te Veldhoven;
25 mei, Holiday Inn te Soestduinen.
De dagen zijn gratis toegankelijk op vertoon van een uitnodiging. De uitnodigingen met het programma zijn op te vragen bij FHI, federatie van technologiebranches, tel.033 4657507, e-mail:(info@fhi.nl). Ook op www.fhi.nl/d&e2000 is vanaf medio maart een inschrijvingsformulier te vinden.

organisatie
De D&E Dagen worden gezamenlijk georganiseerd door de branches Industriële Elektronica en de Development Club van FHI. Het ministerie van Economische Zaken ondersteunt de 'roadshow' in het kader van het IPS-project voor 'Intelligente Producten en Systemen'.
Overigens vormen de D&E Dagen onderdeel van een programma van drie door FHI-georganiseerde voorjaarsroadshows, waarvan de T&M (Test & Measurement) Dagen, in maart en de MA (Machine Automatisering) Dagen in april de andere twee zijn. Alle drie de roadshows komen in 2001 terug als onderdeel van de technologievakbeurs 'Industriële Elektronica'.

lijst van deelnemende bedrijven
zie bijlage

Voor meer informatie: FHI, federatie van technologie branches, Anita van den Berg, communicatiemanager, telefoon 033- 465 75 07. De tekst is per e-mail op te vragen bij Liesbeth Kamp, (l.kamp@fhi.nl) evenals het volledige lezingenprogramma en beeldmateriaal.