Nieuwe ICT-infrastructuur voor Zwitserleven

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000
Zwitserleven dankzij geheel nieuwe ICT-infrastructuur beter voorbereid op snelle veranderingen in de verzekeringsmarkt

Snelle bedrijfseconomische realisatie door resultaatverplichting CMG

Amstelveen, 24 mei 2000 - Met een complete vernieuwing van haar ICT-infrastructuur verwacht Zwitserleven een aantal belangrijke zakelijke voordelen te realiseren, waaronder een veel snellere en betere serviceverlening aan haar tussenpersonen. Zwitserleven heeft anderhalf jaar geleden het besluit genomen haar ICT-infrastructuur geheel te vernieuwen, om het hoofd te bieden aan de snelle veranderingen in de verzekeringsmarkt. De nieuwe infrastructuur heeft een investering gevergd van ongeveer 30 miljoen gulden en de implementatie zal in de loop van 2000 worden afgerond.

De implementatietijd is bijzonder kort want normaliter vergt de realisatie van ICT-projecten van deze omvang circa tweemaal zoveel tijd en een veel hogere investering. Zwitserleven blijkt hiertoe in staat door de nieuwe infrastructuur volledig op basis van standaardsoftware te implementeren. Voor de gehele implementatie is ICT-dienstverlener CMG ingeschakeld als projectleider en adviseur. Ook zal CMG het operationele beheer voor haar rekening nemen. De keuze viel op CMG omdat deze dienstverlener bereid was een resultaatverplichting op zich te nemen.

"Naarmate meer producten werden geïntroduceerd, werd het steeds moeilijker om met de bestaande systemen maatwerk te produceren. Bij Zwitserleven hadden we inmiddels de ervaring dat zelfbouw van systemen niet meer werkbaar was," zegt Loek Hassing, Directeur Operations van Zwitserleven. "We hebben daarom het besluit genomen alleen met standaardpakketten te gaan werken, omdat die het mogelijk maken snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Hiervoor hebben we CMG in de arm genomen. Beide organisaties streven naar het realiseren van professionele ICT-systemen en onze relatie is in anderhalf jaar uitgegroeid tot een werkelijk partnership waarbij CMG ook vanaf het begin op strategisch niveau meedenkt."

De nieuwe infrastructuur elimineert verder bestaande barrières tussen de diverse productgroepen. Daarnaast maakt uniformering van de werkprocedures - ongeacht de productsoort - het nu mogelijk medewerkers beter in te zetten. Zwitserleven verwacht verder in de nieuwe situatie kostenbesparingen te realiseren doordat onderhoud en beheer minder inspanning kosten.

Net als elke andere verzekeraar ziet Zwitserleven zich geconfronteerd met ingrijpende marktontwikkelingen, zoals een sterke toename van het aantal producten die een zeer korte time-to-market hebben. Daarnaast hebben ontwikkelingen zoals Internet en intranet een enorme invloed op de verzekeringsbranche. Op grond hiervan kwam Zwitserleven in 1998 tot het inzicht dat zij de uitdagingen alleen goed tegemoet kan treden wanneer de interne organisatie, van frontoffice tot backoffice, hier zo snel mogelijk op zou worden toegesneden.

"We zijn de hele vernieuwingsoperatie bij Zwitserleven met afzonderlijke projecten gestart," zegt Arie Zaal, Project Manager van CMG. "In de loop van 1998 zijn alle projecten samengevoegd, om maximale aandacht te kunnen schenken aan de samenhang tussen de afzonderlijke projecten. De verschillende applicaties zijn sterk van elkaar afhankelijk en dat vroeg een nauwgezet invoeringsschema en een optimale afstemming. CMG heeft het nieuwe systeem niet alleen afgeleverd en getest, maar heeft ook met Zwitserleven een analyse gedaan van de benodigde functionaliteit en de vertaling naar de standaardpakketten. Ook hebben we de afhankelijkheden tussen de verschillende componenten in kaart gebracht. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor het technische beheer van de systemen en doen wij het dagelijkse onderhoud."

Het nieuwe systeem wordt aangestuurd via een intranet en 'thin clients' en voorziet naast de standaardapplicaties, in een centrale relationele database. De standaardsoftware bestaat uit een pakket voor relatiebeheer (ORCA), financiële administratie (CODA) en een systeem voor documentafhandeling en elektronisch archiveren (MTEXT). Daarnaast heeft THISPas Company - een dochteronderneming van Ten Ham InformatieSystemen - in samenwerking met Zwitserleven en CMG een geheel nieuwe applicatie voor de polisadministratie ontwikkeld. Ook dit product, genaamd THISPas Life, betreft een standaardapplicatie die ook voor andere verzekeringsmaatschappijen leverbaar zal zijn. Verder is gekozen voor de besturingssystemen UNIX en Microsoft Windows NT, Oracle voor de database en Citrix voor de thin clients.

Zwitserleven
Zwitserleven is de Nederlandse vestiging van het succesvolle internationale SWISS LIFE Concern. Met een omzet van bijna 3 miljard gulden (premies en beleggingsopbrengsten) is het bovendien de grootste buitenlandse pensioen- en levensverzekeraar in ons land.

Zwitserleven is van huis uit een echte pensioenverzekeraar: kernproducten zijn dan ook pensioenproducten voor particulieren, zelfstandige ondernemers en bedrijven, maar ook aanverwante producten en diensten zoals hypotheken, spaarplannen, beleggingsverzekeringen en niet-verzekeringsgebonden beleggingsfondsen maken deel uit van het dienstenpakket. Daarnaast is Zwitserleven actief op het gebied van financiële planning, employee benefits en vermogensbeheer.
Zwitserleven werkt samen met een netwerk van een groot aantal professionele onafhankelijke verzekeringsadviseurs door geheel Nederland. Ze hebben ruime ervaring in het adviseren van hun zakelijke en particuliere klanten als het gaat om een product met Zwitserleven Gevoel.

CMG
CMG is een toonaangevende Europese ICT-dienstverlener, die consultancy, systeemontwikkeling en integratie, software-applicaties en informatieverwerking levert. CMG is opgericht in 1964 en is internationaal actief vanuit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. CMG implementeert en ondersteunt applicaties voor klanten over de gehele wereld. Tot de Groep behoort ook CMG Telecommunications. Dit is een wereldwijd opererend bedrijfsonderdeel dat producten levert voor mobiele telecommunicatie, met supportcentra in Europa, Amerika, China en Singapore. De Groep is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Amsterdam.
Het bedrijf levert verder kennis, producten en oplossingen aan de financiële sector, handel, transport en industrie, telecommunicatie-, media-, energie- en nutsbedrijven en overheid. Daarnaast geniet CMG bekendheid als een aanbieder van een groeiend aantal services op het gebied van informatieverwerking en andere beheersdiensten, waaronder salarisverwerking, personeels-informatiesystemen, beheer van call centers en netwerken. Meer informatie over CMG kunt u vinden op www.cmg.nl.

Voor meer informatie:
CMG Nederland B.V.contactpersoon: Helen HosmanCorporate Communicatie ManagerTel: 020 - 50 33 000E-mail adres: (helen.hosman@cmg.nl) Zwitserleven contactpersoon: Hein Holsmuller Manager Communicatie & Promotie Tel : 020 -
3478 473E-mail adres: (h.holsmuller@zwitserleven.nl)