Bedrijven investeerden in '99 1,3 miljard in duurzaamheid

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000
Senter

24 May 2000.

Bedrijven investeerden in 1999 NLG 1,3 miljard in energiezuinige bedrijfsmiddelen

Nederlandse bedrijven investeerden in 1999 met elkaar voor circa NLG 1,3 miljard in energiezuinige bedrijfsmiddelen en duurzame energie. Dit blijkt uit de cijfers van de energie-investeringsaftrek (EIA). Voor deze fiscale regeling, waarbij ondernemers een percentage van de investeringskosten voor energiezuinige bedrijfsmiddelen kunnen aftrekken van de fiscale winst, zijn over het jaar 1999 ruim 17.300 meldingen ingediend. Dit is in vergelijking met 1998 een stijging van 22 procent.

Bedrijven konden tot en met het eerste kwartaal van dit jaar hun investeringen over 1999 nog bij de EIA melden.

Niet alleen het gebruik van de EIA is toegenomen. Ook het door de overheid beschikbaar gestelde budget is gegroeid: van NLG 180 miljoen in 1998 naar NLG 230 miljoen in 1999. Voor 2000 is NLG 330 miljoen beschikbaar. Voor dit bedrag kunnen Nederlandse bedrijven dit jaar ongeveer NLG 2 miljard aan energiezuinige investeringen realiseren.

De EIA bestaat sinds 1 januari 1997 en is één van de instrumenten waarmee de overheid Nederlandse bedrijven wil stimuleren te kiezen voor energiezuinige bedrijfsmiddelen en duurzame energie. De regeling is goed gevallen bij het MKB. In 1999 was 90 procent van het aantal aanvragen afkomstig van bedrijven met minder dan honderd werknemers. Ongeveer 36 procent van de aanvragen was afkomstig van bedrijven waarmee de overheid een MJA-energiebesparing of een integrale milieutaakstelling is overeengekomen. Deze MJA/IMT-bedrijven namen ongeveer 65 procent van het totale gemelde investeringsbedrag van NLG 1,3 miljard voor hun rekening.

Bedrijven vroegen vooral EIA aan voor thermische isolatie, energieschermen, HR-ketels, zij-fenders en driedimensionale dakspoilers. Ondernemers investeerden de grootste bedragen in het energiezuiniger maken van processen en apparatuur, isolatie, warmtekrachtinstallaties (60 kW tot 2 MW), membraaninstallaties en windturbines.

Veel bedrijven die gebruik maakten van de EIA zijn afkomstig uit de voedingsmiddelen-industrie, de glastuinbouwsector en de chemische- en metaalindustrie. Ook financiële instellingen, verhuurbedrijven van transportmiddelen en energieproducenten deden dit jaar een groot beroep op de regeling.